Jared Leto er den dårligste emoen som har eksistert på film i manns minne

Det er ingenting interessant med Morbius. Godt vi slipper flere trailere på kino. Foto: Sf Studios/Sony

Daniel Espinosas Morbius er et skikkelig lavpunkt for superhelt-sjangeren. Sonys Marvel-oppskrift er å kaste dritt på en vegg, bare for å se hva som henger igjen.

1/10

Morbius (Regi: Daniel Espinosa)

Etter syv utsettelser og nesten tre år etter den var ferdig innspilt, er filmen om Morbius her. Det er den andre Marvel-karakteren etter Venom som kretser rundt karakterenes eget univers. Sony hadde planer om å lage spinoff-filmer av samtlige Spider-Man-karakterer etter The Amazing Spider-Man 2, men så gikk det i dass. Selv Aunt May skulle få en spinoff-film. Det endte like dårlig som ideen hørtes ut.

Men Sony prøver igjen, og satser på karakterer som Venom, Kraven The Hunter og Madame Web, som skal gi penga i kassa, noe førstnevnte overraskende nok har klart så bra, at oppfølgeren Venom: Let There Be Carnage allerede kom i fjor. 

Nå er også monsteret Morbius ut av sekken. Hans fulle navn er Dr. Michael Morbius, og spilles av Jared Leto, som har levd sitt liv med en sjelden blodsykdom. I forsøket på å kurere seg selv, tester han selvfølgelig ut en farlig kur som resulterer i at han blir en slags vampyr med superkrefter (hørte du det eller, Robert Pattinson?).

LES OGSÅ: Få bryr seg så mye om de marginaliserte kvinnene som Pedro Almodóvar

Jared Leto i sin minst interessante rolle noensinne. Foto: SF Studios/ Sony

Uengasjernede blodsuger

Et eller annet sted burde det i grunn være en engasjerende historie om en person som går langt for å redde seg selv fra en dødelig sykdom, men det er det ikke snev av i denne filmen her. I tegneseriene sjanglet karakteren ofte i grenseland mellom godt og ondt, noe som høres interessant ut, siden vi jo liker litt nyanserte karakterer. Men dette er ikke noe filmversjonen gidder tenke stort over – før rundt midtveis i filmen, og Morbius allerede har rukket å drepe åtte mennesker foran øynene på oss. 

Det er lite å skryte av hva gjelder Daniel Espinosas regi: Jared Leto er den dølleste emoen som har eksistert på film i manns minne. Hans prestasjoner består hovedsakelig av å knurre litt når vampyr-tilstanden tar kontroll, eller han er døende. Det er ellers lite følelser å fange opp, selv etter superhelt-film-standard. Leto faller flatt som en pannekake i øyeblikkene hvor det til og med er skrevet inn noen linjer med humor for ham. Morbius bruker en av linjene til Venom for å skremme en person, men selv dét funker ikke.

Letos «prestasjoner» trenger kun beskrives med ett ord: blodfattig. Dette er ikke en gang underholdende dårlig som hans opptreden i den også ganske smertefulle House of Gucci. Nei, dette er det absolutt dårligste skuespilleren har gjort noensinne.

LES OGSÅ: Baksaas + Høyer: I technopoesiens neonjungel

Skremmende (dårlig) fortalt

Hvorfor denne filmen suger gir ekstra mening når jeg tar en titt på CV-en til manusforfatterne Matt Sazam og Burk Sharpless som står bak grusomme titler som Dracula Untold, The Last Witch Hunter, og Gods of Egypt.

At dette er en utdatert film laget av utdaterte folk, er også tydelig i castingen: Inn kommer Tyrese Gibson fra Fast and Furious-filmene, i rollen som FBI-etterforsker, og som leverer noe så dødt at det gjør vondt.   

Den grunnleggende dårlige historiefortellingen skal blir enda verre i en av de mest tilbakestående end credits, altså scenen som kommer etter rulleteksten, med en returnerende Marvel-skuespiller man bare synes synd på for at ble dratt inn i denne smørja. 

Den eneste trøsten i at filmen endelig slippes, er at man nå slipper å gå inn i kinosalen å se traileren for tjuetredje gang. Det er utrolig hvor uengasjerende denne historien ender opp med å bli. Det er ingenting interessant med denne filmen. Ingenting i denne filmen er verdt å se. Et skikkelig lavpunkt for superhelt-sjangeren. Sonys Marvel-oppskrift er å kaste dritt på en vegg, bare for å se hva som henger igjen.

Morbius har kinopremiere 1. April. 

LES OGSÅ: Det er gjennom gode narrativer og spillmekanikk at empatispill evner å skape sterke troverdige skildringer av vanlige folk som tilhører lavere sosiale klasser. 

Følg TBATBA.NO på  InstagramTwitter og Facebook

Del dette

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA