Jessie Ware med sjarmerende divatakter på Øya
ANMELDELSE: Disco-dronningen sørget for et dansevennlig og inkluderende show under Øyafestivalen.
Britiske Jessie Ware har på sine to siste album virkelig omfavnet disco-sjangeren.
På sitt beste er den gåsehudfremkallende vokalen hennes perfekt parret med en sjangertro, fengende produksjon – på det seneste albumet That! Feels Good! via stjerneprodusentene Stuart Price og James Ford.
Det er viktig å huske på at mye av den beste discoen fra 70- og 80-tallet var nettopp «polert» og velprodusert, før man tyr til slike beskrivelser i negativ forstand.
I ærlighetens navn balanserer likevel Ware ofte på grensen akkurat her, mot det ordinære og samtidig for «uttenkte».
LES MER: Fri, flytende fløytejazz med André 3000 og band
LES OGSÅ: Øyafestivalen onsdag: Kunsten å imitere
Glamorøst
Det høres både autentisk og friskt ut, men likevel mangler den tidstypiske «touchen» som også virker å være et delmål.
For Ware gjelder dragningen mot finpusset radio-discopop kanskje særlig tittelsporet og påfølgende Free Yourself fra That! Feels Good! – låtene som åpner og avslutter ballet under hennes Øya-konsert.
Men begge disse låtene løfter seg, ikke bare utover i albumsporet sitt, men også live, godt hjulpet av et formidabelt band og et akkurat passe glamorøst sceneshow.
Konserten er i det hele tatt et av dagens klare høydepunkter, der publikum ved Vindfruen-scenen gradvis kommer i varsomt dansehumør.
Lilla og rosa er et fargetema for konserten denne tidlige kvelden. Scenen en discoklubb, kalt The Pearl (et skilt med navnet pryder veggen bak Ware og bandet).
En trommis, en keyboardist, to korister og to mannlige dansere bidrar til den skeive klubbstemningen; akkurat passe innøvd og løssluppen på samme tid.
Jessie Ware deltar overraskende ofte selv i leken og bra koreografi, ulastelig antrukket i lilla drakt.
LES MER: Øya-aktuelle Arcas spektrale kraft
Cher og kaffe fra Fuglen
Siden hun spilte på Øya i 2012 har Ware blitt mer av en vaskeekte diva, men har beholdt sitt avslappede scenetekke. Fra scenen forteller hun at hun fått to barn til (tre totalt) siden sist, og at hun husker den deilige kaffen fra Fuglen. Norgesvenn!
I løpet av konserten får vi et deilig nikk tilbake til nettopp 2012 og den dansevennlige Running-remixen til Disclosure, og Ware koster på seg et «mini-sett» med sammenmiksede låter som utgjør en konsert i konserten.
Det funker best når musikken pumpes organisk og genuint ut som dette – et slags bevis på at Ware ikke bare scene-estetisk, men også rent musikalsk, er bevisst sine inspirasjonskilder fra disco-kulturen.
Beautiful People virker mer Michael Jackson-inspirert enn noensinne denne kvelden, og Ware lykkes med å tø opp publikum i alle aldre med en «dance routine» til øreormen.
Når hun mot slutten av konserten gjør en cover av Chers Believe, føles det så altfor riktig – så riktig at det nesten blir et antiklimaks. Bare Cher er Cher. Men ok.
Jessie Ware løftet uansett sitt albummateriale til nye høyder live, og ryktene om discoens død er fortsatt sterkt overdrevet.
Karakter:
7 / 10
Jessie Ware, Øyafestivalen torsdag, Vindfruen
LES OGSÅ: Naturvin, yoga og merkeklær på bergensk klubb i Henningsvær
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjasboka
4 thoughts on “Jessie Ware med sjarmerende divatakter på Øya”