Ny svensk dokumentar om Israel-Palestina: – En måte å vise publikum at det de ser, ikke alltid er sannheten
Med sin over tre timer lange film, vil Göran Hugo Olsson vise en annerledes dokumentar om en av verdens mest betente konflikter.
Hør podcasten med Göran Hugo Olsson nederst i saken
VENEZIA, ITALIA: Den svenske regissøren Göran Hugo Olsson er kjent for å lage dokumentarer som går dypere enn tradisjonelle fortellinger.
TBA møter ham på Venezia internasjonale filmfestival. Her har den nesten tre og en halv time lange dokumentaren Israel-Palestina på svensk TV 1958-1989 hatt sin verdenspremiere.
Olsson har samlet nyhetsklipp og reportasjer fra svensk kringkasting i over tre tiår for å gi et historisk perspektiv på konflikten – og på hvordan den har blitt fremstilt i media.
– Det er en stor historie, og det er derfor filmen er lang. Du kan ikke lage en 90-minutters film om en så omfattende konflikt uten å velge en spesifikk vinkling. Jeg valgte å vise en helhet, selv om det er krevende for publikum, sier han til TBA.
Fra klassisk dokumentar til arkivfilm
Filmen tar oss med gjennom viktige politiske vendepunkter, men gir også mange innblikk i kulturen og hverdagsmenneskene, noe allmennkringkasterne kunne tillate seg å gjøre i en tid uten krav til sensasjonalitet.
Slik kan filmen sees som en hyllest til journalistene bak reportasjene, og som helhet er det et unikt historisk dokument som gir innsikt i hvordan okkupasjonen og konflikten har utspilt seg.
Med tusenvis av timer med materiale tok det også fem år å lage filmen. Olsson har vært gjennom utallige testvisninger med publikum:
– Jeg har spurt over 150 personer: «Kan jeg gjøre den kortere?». Svaret har vært nei. Folk mener det fungerer som det er. Selv om jeg personlig skulle ønske den var litt kortere, er dette som en lang bok: Den krever tid, men gir en dypere forståelse.
Han beskriver resultatet som en krønike – en reise gjennom tid som viser hvordan dekningen av konflikten har utviklet seg, både teknisk og innholdsmessig.
For Olsson handler prosjektet om mer enn bare å dokumentere historiske hendelser:
– Arkivbildene forteller ikke nødvendigvis hvordan det virkelig var, men de sier mye om hvordan det ble fremstilt. Det er en måte å vise publikum at det de ser, ikke alltid er sannheten, men det er «truth enough».
Olsson, kjent for dokumentarene The Black Power Mixtape 1967-1975 (2011) og Concerning Violence (2014), har alltid vært opptatt av å utforske maktstrukturer, kolonialisme og institusjonell vold.
Men hans tilnærming til dokumentarfilm har utviklet seg, forteller han:
– Da jeg begynte med film, var jeg en tradisjonell dokumentarfilmskaper som dro ut og filmet selv. Men etter hvert som teknologien og verden har utviklet seg, har det blitt mindre relevant for en hvit middelaldrende mann som meg å forklare verden for andre, sier Olsson.
I stedet har han funnet sin nisje i å bruke arkivmateriale, materiale han har en personlig og emosjonell tilknytning til.
– Jeg bruker det som finnes av eksisterende opptak, og setter det sammen for å skape noe nytt. Det har aldri vært mangel på materiale, men på analyse og sammenstilling, understreker han.
En annerledes dokumentaropplevelse
Olsson gjør det klart at opptakene ikke er ment å representere en objektiv sannhet, og det er tydelig fra filmens begynnelse.
Snarere ønsker filmskaperen å utfordre både formen og innholdet i dokumentarfilm, og stiller spørsmål ved hvordan vi som seere oppfatter sannhet i en verden av bilder og fortellinger.
– Det er ingen løgner, det som presenteres er sant, det var sånt det så ut på tv, men det er også en fortelling om hvordan historien har blitt vist på TV, sier Olsson.
Han legger vekt på publikums aktive rolle i å tolke materialet:
– Vi vet at seerne vet at dette ikke er hele sannheten. Det handler om å gi publikum verktøyene til å skape sin egen forståelse.
– Vi forsøker ikke å forføre med overdreven dramatisk musikk og raske klipp for å bevise noe. Dette er en annerledes opplevelse, du får ta det som det er. Hvis du er interessert i Israel-Palestina-konflikten og historie, vil du like filmen. Hvis ikke, er dette kanskje ikke en film for deg.
Dokumentarfilmen Israel-Palestina på svensk TV, 1958-1989 hadde Norgespremiere under Movies on War i Elverum.
Forerløpig er det uvisst om filmen får noen norsk ordinær kinopremiere, men produksjonen skal visstnok deles opp til et TV-serieformat. vi smører oss med tålmodighet, mens vi håper å se filmen på en norsk filmfestival eller et cinematek snart.
Hør podcastepsioden her:
LES OGSÅ:
Sex og kjærlighet, Israel og Palestina: Filmfestivalen i Venezia 2024 oppsummert
Droppet fra ny Scream-film etter Palestina-støtte
Macklemore droppet fra musikkfestival etter «Fuck America»-utsagn
Lagde film om IS-kvinner og deres mor: – Det er et minefelt
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjesboka