Stygge stesøstre, sterke historier fra virkeligheten og spermbonanza: Norske filmer vi gleder oss til i 2025
Den norske filmvåren er blottet for helter fra andre verdenskrig, men det er nok av drama og utrolige fortellinger å boltre seg i.
FILMENS HUS/ CINEMATEKET, OSLO: Årets presentasjon av den norske filmvåren rommer mange spennende og spenstige temaer – fra feministiske temaer, til tabuer og sterke historier fra virkeligheten.
Borte er markedsfilmsatsingene lagt til andre verdenskrig, men man kan håpe på gode besøkstall likevel gjennom gode fortellinger – og ikke minst god markedsføring av filmene.
Dette er filmene vi er mest spent på denne våren:
Sykehusdrama i Afrika
Hva er dette for en norsk film lagt til Den sentralafrikanske republikk? En film om naive nordmenn som har forvillet seg til Afrika?
Kanskje, men dette er noe ganske annet enn Mordene i Kongo.
Før mørket utspiller seg i Bangui i 2013, her borgerkrigen mellom kristne og muslimske militser herjer. Et provisorisk feltsykehus utafor en massiv kristen flyktningeleir får besøk av en desperat muslimsk mann som trenger beskyttelse.
På utsiden av sykehusgjerdet vokser sinnet i menneskemassene:
Den kristne militsen vil at den muslimske mannen skal utleveres. Ja, hva skal de ansatte på sykehuset gjøre nå?
Plottet kan minne om flere filmer satt til historiske perioder og plasser med borgerkrig og konflikt mellom etniske eller religiøse grupper, så som Hotel Rwanda, Shooting Dogs eller Quo Vadis, Aida?, der hjelpearbeidere står i håpløse situasjoner.
Før mørket handler om er det altså om norske hjelpearbeidere, og basert på en sann historie om 15 dramatiske timer på julaften i feltsykehuset til Leger Uten Grensers feltsykehus i Bangui 2013.
Hovedrollen Linn spilles av Kristine Kujath Torp (Syk pike, Ninjababy), som leder teamet med hjelpearbeidere i feltsykehuset og har ansvar for sikkerheten.
Bak manus står den samme duoen som står bak filmkonseptet «katastrofefilm lagt til syden med nordmenn på tur», altså Netflix-filmen La Palma, nemlig Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg.
Heitere enn på lenge i popkulturen!
Filmen er regissert av Eirik Svensson (Unge lovende, Harajuku, Natt til 17.)
Filmen får norsk premiere 28. februar, 2025.
Spermageddon fra splatter-sjef Tommy Wirkola
Glem American Pie og generelt alle andre prepubertale filmer om hyperkåte tenåringsgutter du aldri vil se igjen (i hvert fall ikke med en voksen).
Nå har sædcella kommet på film, den er norsk og heter Simen – og spilles av Aksel Hennie!
Simen bor i pungen til Jens (aner vi en slags nytolkning av Karius og Baktus? Er det den samme Jens? En som mange bor i?).
Spermageddon handler om at Simen skal ut på sitt livs oppdrag, han skal nemlig finne det fantastiske egget. En tilsynelatende umulig oppgave for en liten fyr som ham.
I rollen som Jens, han med pungen som Simen (Aksel Hennie) bor i, finner vi Christian Mikkelsen, som blant annet kunne fortelle under presentasjonen av filmen, at dette var den gøyeste dubbejobben han hadde gjort noensinne:
– Som en slags Nr. 24 har vi gjemt oss i leiligheter i hele Oslo by, stønna masse.
Spermageddon får norgespremiere: 28. februar, 2025.
Ny vri på Askepott
Emilie Blichfeldts langfilmdebut, Den stygge stesøsteren, snur det kjente Grimm-eventyret på huet: Her er det Askepotts stesøster, Elvira, det handler om, og som drømmer om den smellvakre jomfrubedåreren, prins Julian.
Når han inviterer til ball for å finne sin brud, er hun villig til å gå langt for at han skal like henne. Hun må tilpasse seg kongerikets nådeløse skjønnhetsidealer, og rydde den vakre Askepott av veien. Ikke minst må hun passe skoen. Det er så man får litt assosiasjoner til det gamle Kina og lotus-føtter.
Manusforfatter og regissør Emilie Blichfeldt fortsetter å tematisere kvinnerollen, og endelig får vi perpektivet fra «den andre siden», eller simpelthen et perspektiv fra nok et kvinnelig offer for samfunnets trange normer for hvordan en kvinne skal se ut og oppføre seg. Vi aner kanskje noen fellestrekk med The Substance?
Demi Moore vant sin første Golden Globe med The Substance: Vurderte å legge opp
I hovedrollen er Lea Myren (23), kjent fra Kids in Crime. Dette blir hennes langfilmdebut som skuespiller. Thea Sofie Loch Næss spiller Askepott, mens Ane Dahl Torp spiller stemoren.
Filmen lover en «sjokkerende gjenfortelling av et av våre mest kjente eventyr» og har fått over 17 millioner av Norsk filminstitutt i produksjonsmidler.
Filmen får verdenspremiere i Sundance, før den får europeisk premiere i Berlin i februar.
Feministiske perspektiver på historien og samtida
Mens heltefortellinger fra andre verdenskrig har fått mye plass, har kvinneskjebnene pinlig nok glimret med sitt fravær i filmatiske beretninger. Og hva vet vi egentlig om de såkalte «tyskertøsene»?
I regi av den norske staten ble tusentalls kvinner satt i straffeleir, landsforvist og fratatt statsborgerskapet – uten lov og dom.
Den norsk-tyske journalisten Lena Kalle oppdaget at historien om de norske tyskerjentene er klausulert i norske arkiver.
Dette trigget henne til en årelang jakt på hemmelighetene arkivene skjuler og de få gjenlevende kvinnene og tidsvitnene.
Det har som du kanskje gjettet ikke vært så lett, og underveis i prosessen med å søke sannhet, har visstnok Kalle møtt motstand fra den norske stat.
Mye tyder med andre ord på at dokumentarfilmen De rettsløse stiller viktige spørsmål om hvem som ble kalt for helter og fiender når historien om det norske krigsoppgjøret skulle skrives.
En kan jo spørre seg hvorfor det tok så lang tid å lage en film om denne tematikken – og så kan man stille seg spørsmål rundt hvem som har jobbet for at denne informasjonen ikke skulle komme frem.
Filmen har norsk premiere 17.januar, 2025.
Vibeke Løkkeberg har funnet frem til gamle arkivopptak fra feministbevegelsens fremvekst på 1970-tallet. Nærmere bestemt skal vi til november 1973, der det første internasjonale kvinnefilmseminaret gikk av stabelen på Arsenal kino i Berlin.
I The Long Road to the Director´s Chair diskuterer Løkkeberg kvinners ambisjoner, mot og likestilling med andre kvinnelige filmskapere – en tematikk som er minst like aktuell i dag, kanskje enda mer?
– Det er systemet som er lagt opp til oss, som er veldig maskulint tenkt. Så vi går jo egentlig bare i menns spor og gjennomfører deres premisser, for media og hvordan nyheter skal skrives, uttalte Vibeke Løkkeberg under presentasjonen, og siktet til at kvinner ikke får de samme mulighetene til å komme inn og lage nyheter, fordi hun mener menn begrunner det med at de er for emosjonelle.
– Så det ligger mye sensur også i måten estetikken har utviklet seg i film, fordi de [mennene] har blitt så flinke, fortatte Løkkeberg.
– Og det kan også skape avstand. Så her prøver vi å bevare dette nakne, litt naive og troen på at dette skal gå. Og det er jo morsomt å se, da, hvordan vi begynte. Det må jo være litt gøy for andre også.
Det er usikkert når filmen får premiere men vi er mildt sagt spente på å se The Long Road to the Director´s Chair.
Les mer om alle de norske filmene som får norsk premiere denne våren her.
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjasboka
LES OGSÅ:
2 thoughts on “Stygge stesøstre, sterke historier fra virkeligheten og spermbonanza: Norske filmer vi gleder oss til i 2025”
Comments are closed.