– Det Trump og Spotify har til felles, er nok en strategisk interesse for podkaster.
Mens Musikk-Norge reagerer på Spotify-penger til Trumps innsettelse, er ekspertene spente på strategien fremover: – USA er Spotifys viktigste marked, med store marginer.
– Det er, etter mitt syn, både trist og urovekkende at Spotify mener at det tjener deres og musikkbransjens interesser å sponse en president-innsettelse i USA.
Det sier Hans Ole Rian, leder i Creo, Norges største fagforening og interesseorganisasjon innen kunst- og kulturfeltet.
– Om det ikke direkte er korrupsjon, så vil det nok for mange fremstå som det. Det er nok noen som vil flytte til andre strømmetjenester nå, tror han.
Reaksjonen kommer etter at det ble kjent at Spotify har donert millionbeløp til innsettelsen av USAs nye president, Donald Trump, samt arrangert eget podkast-event i forbindelse med innsettelsen.
Spotify har donert millionbeløp til Trumps innsettelse
I Spotifys egne etiske retningslinjer, under overskriften «Anti-korrupsjon og bestikkelser», heter det at de ikke skal donere pengegaver til makthavere:
«Dette området har strenge lover over hele verden. Kort og generelt forbyr disse lovene å gi noe av verdi, direkte eller indirekte, til enhver offentlig tjenestemann, politisk kandidat eller forretningsperson, for å få forretningsavtaler eller privilegier. Så det gjør vi ikke. Fordi vi er bedre enn det, og også fordi det kan ende opp i betydelige straffer for Spotify og kriminelle anklager for enkeltpersoner», hevder den svenske strømmeplattformen i sine egne etiske kjøreregler.
Styreleder i Norsk forening for komponister og tekstforfattere (NOPA), Ole Henrik Antonsen er ikke begeistret over Spotifys brudd på egne etiske kjøreregler:
– Bildet med alle tech-lederne på Trump-innsettelsen er bekymringsfullt for rettighetshavere, fordi rettighetshavere lenge har slitt med Big tech.
Han er dog ikke veldig overrasket.
– Jeg er ikke sjokkert over at teknologiselskap støtter innsettelsen og posisjonerer seg. Heller ikke at de sier de har etiske standarder som de ikke følger. Dette har vi sett en rekke ganger opp igjenom, for eksempel Cambridge analytics-skandalen til Meta, sier Antonsen.
– Det sier jo også litt hvor mye disse Code og Conduct fra slike selskaper er verdt. Disse selskapene er veldig lukka, med lite transparens. Det er bekymringsfullt.
Bidrar til ytterligere misnøye
– Det første som slår meg, er at Spotify fortsetter å finne folk å betale penger til som ikke skaper musikk, sier Daniel Nordgård ved Universitetet i Agder.
Han er professor i musikkindustri og digitalisering og direktør for Center for Excellence in Creative use of Technology in Music Education.
Som forsker har han hatt et særlig fokus på strukturelle endringer i musikkbransjen, musikkstrømming, digital bærekraft og musikkpolitikk.
– Dette er selvsagt litt overdrevent sagt, men jeg antar at det bidrar til ytterligere misnøye blant artister, musikere, låtskrivere og plateselskaper som føler de får for lite penger for musikken som distribueres, enten dette er rettferdig eller ikke, sier han til TBA.
Det har ikke lyktes TBA å få svar på våre henvendelser til Spotify, men i et skriftlig svar til P3 i Sveriges Radio hevder den svenske strømmeplattformen at de ikke bryter sine etiske retningslinjer, da pengene gikk til innsettelsen og ikke direkte til Trump.
De har også uttalt at de ønsker å styrke selskapets tilstedeværelse i Washington D.C.
– Ja, det er skuffende at man bare kan hoppe over sin Code of Conduct på den måten. Nå dekker jo denne også det å indirekte gi gaver til politikere og offentlige tjenestemenn, så jeg ser ikke hvordan Spotify kan mene at dette ikke dekkes av deres egne regler for korrupsjon, sier Nordgård.
Han tror likevel ikke vi vil se noen masse-utmeldelse i Norge som følge av dette.
– Men, Trump er en meget polariserende politisk figur og det kan jo hende at det finnes artister og musikere som ikke ønsker å assosieres med Trump. Og det gjør man jo de facto når Spotify bruker penger de har tjent på musikken deres, for å kjøpe seg innpass til Trump.
Alle vil sitte rundt bordet
Nordgård synes det er vanskelig å si noe om støttebeløpet og hvilken effekt det har eller ikke.
– Fra utsiden ser det ut som om alle som vil sitte rundt bordet til Trump må betale en form for inngangsbillett. Kanskje ser de det som nødvendig å være med dersom alle de andre tech-selskapene har fått plass.
En av landets profilerte forskere på musikk, teknologi og næring, Anja Nylund Hagen, er av samme oppfatning som Nordgård:
– Spotify posisjonerer seg i et globalt og hyperkommersielt marked. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke gjøres som en rent strategisk prioritering for å sikre seg allianser og opprettholde markedsmakt, sier hun.
– Minner oss om hvem Spotify er
– Spotify opererer helt i tråd med andre big tech-aktører, forteller Nylund Hagen.
– Det minner oss om hvem Spotify er og representerer, som en stor plattformtjeneste med egeninteresser. Dette er uavhengig av interessene til samarbeidspartnere, som for eksempel innholdsleverandørene i musikkbransjen.
Sponsingen av Trump-innsettelsen mener hun må ses i sammenheng med Spotify som en podkast-aktør:
– Spotify har tidligere posisjonert seg på eierskap til eksklusive podkast-avtaler, blant annet med Joe Rogan som eksempel, en uttalt Trump-støttespiller.
Podkaster gis også en betydning for valgresultatet, påpeker Nylund Hagen:
– Flere tech-aktører i tillegg til Spotify, har arrangert eventer for podkastskapere i forkant av innsettelsen. Det Trump og Spotify har til felles, er nok en strategisk interesse for podkaster. De ser at de kan tjene på det og det spiller dem gode.
Nylund Hagen viser til at Spotify hele tiden har inngått avtaler og samarbeid med strategiske partnere, langt utenfor musikkbransjen.
– De har også utvidet innholdet de tjener på, der blant annet podkaster har fått større plass, sammen med ikke-opphavsrettslig materiale som lyd og bakgrunnsmusikk, forteller hun.
Hektiske uker
Daniel Nordgård ved Universitetet i Agder, er mest spent på hva som vil skje videre fremover nå:
– Er det flere måter Spotify planlegger å skaffe seg tilpass til Trump? Jeg tipper det blir noen hektiske uker og måneder nå hvor mange ønsker å sitte ring side. Og da må folk følge godt med. Og da er det jo ikke så betryggende at Code of Conduct røk ut vinduet etter bare et par dager, sier han.
– En annen sak som jeg tror de kanskje også er opptatt av, og som kanskje også kan begrunne behovet for å innynde seg hos Trump, er America First-politikken hans: Hva vil dette bety for et Svensk selskap som konkurrerer med amerikanske Apple Music og de andre? Spør Nordgård.
– Det kan jo hende at de er nervøse for at Trump vil innføre straffetiltak til fordel for Apple og andre?
Hvis Nordgård skal spekulere litt, antar han at Spotify kanskje er særlig interessert i å sitte nær på den satsingen som initieres på kunstig intelligens (KI) i USA:
– Det er en teknologi de er meget interessert i, i et marked som har svært stor verdi, sier han.
– Det blir jo bare spekulering, men ettersom Spotify finner det nødvendig å bryte egne regler for korrupsjon, så er det jo nærliggende å tro at det er et eller annet de enten veldig gjerne vil være med på, som for eksempel gjelder KI – eller noe de er veldig redde for, for eksempel å bli rammet av Trumps ekstremt markedsproteksjonistiske politikk.
Han utdyper:
– USA er Spotifys viktigste marked, med store marginer. Og Trump truer jo med toll og tariff på utenlandske bedrifter for å sikre amerikanske eiere. Det er vel ikke utenkelig at han kan finne måter der amerikanske selskaper får en fordel i det amerikanske markedet, avslutter han.
TBA har kontaktet Spotify, men har ikke fått noe svar fra strømmeplattformen.
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjesboka
LES OGSÅ: