Eklektisk klubb på Roskilde

De mest interessante konsert- og klubb-opplevelsene skjer på de mindre scenene på årets Roskildefestival, nærmere bestemt den nye klubbscenen Platform.

Med serien Platform Remix har Roskilde invitert artister til å gjøre egne eksperimentelle klubbsett på den nye scenen Platform. Denne er skapt for å spesielt fremme uttrykk på tvers av musikalske prosjekter og sjangerøvelser – og ikke minst landegrenser. Det måtte sjekkes ut:

Konsert: MC Yallah & Debmaster, Platform, Roskildefestivalen 30 juni og 1.juli 2022

De presenteres i festivalprogrammet som «alternativ, ikke-konform hip-hop», men det er samtidig noe veldig tiltalende og tilgjengelig med samarbeidet mellom MC Yallah & Debmaster.

Duoen ble dannet gjennom noen Debmaster-produserte beats som Yallah kom over. Debutalbummet Kubali kom i 2019, på Nyege Nyege Tapes’ underlabel Hakuna Kulala. Her fusjoneres MC Yallahs tekster på det Ugandiske hovedspråket kiswahili og luganda, med Debmasters støyete, kraftinnsprøytende og detaljerte produksjoner.

LES OGSÅ: Little Simz på Roskilde: En maktdemonstrasjon

Live byr de to på en dobbelt så intens og energisk opplevelse, i det som har blitt en eneste stor kommunikasjonsring på Platform-scenen. Her omringes duoen av stadig flere danseglade publikummere som kan komme nærmere og leke seg i såpeboblene fra Debmasters maskin. Han har også med seg en playstation-konsoll til å spontant manipulere lyd med.

MC Yallah setter stor pris på måten scene og rom smelter sammen og rundt henne på, og tar en liten svungom med en tilfeldig fyr som gjerne vil danse med henne – uten at det går på bekostning av hennes tekniske ferdigheter, stødige flow og tilstedeværelse med resten av crowden. Det blir heller en gimmick.

Sluttvis gir hun stort uttrykk for at dette formatet er noe helt eget og spesielt. At det å interagere med publikum på denne måten, på samme scene gjør noe også med artisten selv. Såpeboblene flyr ut av maskinen til Debmaster, litt på samme måte kjennes topplokket etter denne seansen.

Debmaster og MC Yallah spiller på Oslo World i år.

LES OGSÅ: Ga en «Fuck you» til høyesterett etter opphevelse av abortlov


Klubb: Dj Diaki, Platform, Roskildefestivalen 30.juni 2022

Blant navnene som også leker seg på Platform, er Dj Diaki fra Mali, tilknytta Nyege Nyege Tapes, et plateselskap basert i Uganda.

Plateselskapet er et viktig samlingspunkt og promotør av kunstnere på tvers av det afrikanske kontinentet – samtidig har Nyege Nyege Tapes også skapt seg et trademark, kjent for å skape kaos på det digitale dansegulvet. På Dj Diakis søvnløse – og for anledningen fysiske – dansegulv er det plass til høy lyd og høyt tempo.

LES OGSÅ: Roskilde-travere om klær og festivalmote: – Jeg er fed up med fast fashion

Raske rytmer danner grunningen for Diakis energiske dj-sett. Det særdeles danseglade lydbildet prydes som er tilknytta Balani Sound System, er kjent for sine elektroniske baserte lydbilder med samples av djembe og balafon, men også drum ’n’ bass  – en signatur som har blitt beskrevet som et essensielt afro-rave-uttrykk. Det vuvuzela- og fløyte-pepprede lydbildet får fort fart på stive og slappe lemmer i varmen.

Glisende fra dj-bordet er Dj Diaki ikke en som holder noe som helst tilbake. Han snakker og roper gjerne litt over mikken, putter på litt moves og lager show. Men det er også mange spennende lag i musikken som kjøres ut av høyttalerne, og som byr på en reise som både går innover og utover. Som stimulerer og beveger, og bidrar til å skape en herlig følelse av felleskap – og samtidig en slags manisk tilstand. I alle tilfeller er det noe som kler denne festivaldagen.

LES OGSÅ: Polo G på Roskilde: God start på festivalens første dag

Konsert: Xenia Xamanek, Platform, Roskildefestivalen 29. juni 2022

Xenia Xamanek Lopez heter hun, og gjennom den tjukke røyken har hun tiltrukket seg en gjeng med nysgerrige publikummere som nå står som sild i tønne på den trange klubbscenen. Den nye festivalscenen ser nesten ut som om den skulle vært et lite romskip midt på festivalplassen. Taket er pryda med lysrør som bader oss i rødt, mens veggene, som består av flyttbare sponplater har flytta seg utover til noe som hverken er et rom eller bare en plattform. Denne scenen har uendelige muligheter, med andre ord, og det vet Xenia Xamanek å utnytte når hun slår seg løs ved midnatt.

Musikalsk er hun oppfostra på den delvis nicaraguanske/honduriske farens latino-musikk, og sin danske mors Björk CD-er, mer formelt har hun lært seg saxofon. Resultatet er en artist som liker å bryte musikkens regler nettopp for å kunne sette sammen noe nytt og helt eget. 

Xenia Xamanek in action:

Lydbildet hennes veksler mellom eksperimentell elektronika, som grenser til ufo-aktig eskapisme, og harde reggaethon-rytmer, og med flere tekster på spansk. I miksen er også dekonstruert techno, støy i alle former, og ambient, lo-fi, men også kollasjer av feltopptak.

I videreføringen av utforskningen av eget uttrykk, har hun vært delaktig i å grunnlegge en uavhengig plattform for musikk: Uumphff, med ambisjoner om å pushe musikk som bidrar til en bredere musialsk tilhørighet. Uumphff er det blant annet en radiostasjon, booking-business og driver dj-gigs. Målet er å ta mer fysisk plass og bidra til en mer mangfoldig musikkbransje.

Xenia Xamanek. Foto: Uumphff

Det passer med Xamaneks stiluttrykk og kunstneriske profil, ikke minst denne kvelden på Platform: Musikken fremstår mer som et kommunikativt smøringsmiddel idet vi danser til det flytende musikkuttrykket – mens artisten selv, sammen med en annen danser, går løs på gulvet og på de bevegelige veggene.

Hun bruker hele rommet, og danser seg igjennom publikum iført neongrønn topp, i det som begynner å likne mer en performance enn konsert. Plutselig står hun på en av platene som holder en vegg oppe, og som blir dyttet rundt i mengden av noen medhjelpere. Det koker under neonlysene, som veksler over i strobelys, og Xenia gir alt. Jeg kunne ikke bedt om noe mer denne kvelden.

Del dette
Kulturplattformen TBA