Ethan Hawke: – Provokativ kunst vil ikke bli laget med mindre vi bryr oss om det

Margaret Qualley, Ethan Hawke, Richard Linklater og Andrew Scott på pemieren av Blue Moon. Foto: Alexander Janetzko /Berlinale 2025

Skuespilleren mener samfunnet og publikum selv må kreve at provoserende kunst og kultur blir laget for at produksjonselskaper skal satse på det.

BERLIN: – En av farene ved provoserende kunst – hvis vi vil snakke om god punk, eller noen tidlige Brecht-skuespill som er punka i sin sensibilitet, altså storartet, provokativ kunst og kultur – er at publikum må bry seg. Det selger ikke. Dere, samfunnet, må gjøre det viktig.

Det sa Ethan Hawke under pressekonferansen i forbindelse med verdenspremieren på Blue Moon under den internasjonale filmfestivalen i Berlin. 

– For at provokativ kunst skal ha en plass i samtalen vår, så må folk bry seg om den. Og når vi prioriterer penger for enhver pris, så leder det til at det er det generiske som appellerer til flest folk, og så blir vi fortalt at det er dette som er det beste. It’s a dance we all do together, fortsatte skuespilleren i det stappfulle presserommet.   

Hvis du elsker provokativ kunst og vil ha det, så må du forlange å få det, og så får du det. Da blir det laget. Akkurat nå tror ikke folk at de vil tjene penger på det, og derfor blir det ikke laget.

Pressekonferansen til Blue Moon under Berlin internasjonale filmfestival. Foto: Ida Madsen Hestman

Hawke spiller hovedkarakteren i Richard Linklaters nyeste film. Regissøren er tilbake på konkrurranseprogrammet i Berlin elleve år etter at han ble beæret Sølvbjørnen for sin Oscar-vinnende film, Boyhood – som også hadde Hawke i en sentral rolle. 

Blue Moon utspiller seg som en periode-komedie i kammerspill-format. Her vi følger Hawke i rollen som den store amerikanske tekstforfatteren Lorenz Hart, som betrakter premierefesten til Oklahoma! i 1943, skrevet av Harts’ tidligere samarbeidspartner, komponist Richard Rodgers (spilt av Andrew Scott), og hans nye samarbeidspartner, regissør og produsent Oscar Hammerstein. 

Filmen finner sted i og rundt den samme baren på Sardi’s, der Rodgers hilser på sitt overbegeistrede publikum etter Broadway-premieren, mens han prøver å holde avstand til sin tidligere kreative samarbeidspartner, hvis drikkemønster og nevrotiske usikkerhet gjør folk rndt ham ukomfortable. 

Lorentz Hart protesterer mot standardiseringen av smak og at publikum blir emosjonelt avstumpet, og anklager Rodgers for å bli for mainstream eller følelsesmessig bred for noe som Oklahoma!. 

I filmen Blue Moon spiller Ethan Hawke tekstforfatteren Lorenz Hart, mens Margaret Qualley spiller Harts protesjé, Elizabeth. Foto: Sabrina Lantos /Sony Pictrues Classic

Det var flere av Harts rants som førte til at samtalen om kunst og kommersialisering av kultur kom opp flere ganger under pressekonferansen etter filmen. 

– Filmer har alltid vært eskapisme, og i filmen vår anklager Hartz musikalen Oklahoma! for å være eskapistisk midt i grusomhetene under andre verdenskrig, sa regissør Richard Linklater under pressekonferansen.

Selv om hans forrige film, Hit Man, er «god nok for Netflix», har han dog stort sett unngått å lage tradisjonelle studiofilmer i løpet av sin 40 år lange karriere, noe han mener har gitt ham stor frihet, og lite press.

Samtidig impliserte han at publikum vil ha både konfrontasjon og provokasjon, men også muligheten til å begå virkelighetsflukt:

– De fleste menneskers psyke ønsker å rømme litt. Det er sannsynligvis mindre støtende kunst nå, enn det har vært tidligere. 

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjasboka

LES OGSÅ:

Del dette
Kulturplattformen TBA