Tits, ubehag og fartsfylte montasjer: Her er våre favoritter fra Kortfilmfestivalen 2023
De sterkeste kortene fra årets Kortfilmfestival.
Komplikasjoner
Regi: Ivar Aase
Ivar Aase har en bachelor i regi fra Den norske filmskolen og vant blant annet Gullstolen i fjor med musikkvideoen til Kjære gud av General Forsamling. I år vant han Gullstolen igjen, for beste kortfilm: Komplikasjoner, som også vant manusprisen Timeglasset.
Komplikasjoner er en velspilt, nyansert og utrolig godt skrevet film, om en uvanlig og underkommunisert relasjon, og som går fra en seksuelt ladd videosamtale, til å ta en uant og dramatisk retning. Med sin naturlige dialog og dynamikk, og godt castede roller av de to uforglemmelige hovedkarakterene, spilt av Sven Henriksen og Anna Ladegaard, skildres en sjelden og unik relasjon vi tror på.
Filmen er også nominert til Amanda for best kortfilm.
LES OGSÅ: Kortfilm om BDSM stakk av med årets gjeveste pris i Grimstad
Alenevandrer
Regi: Kristian Bye Olsen
En godt strukturert og klippet historie om å overleve livet. Med en imponerende letthet, skildrer Kristian Bye Olsen en personlig fortelling om det å være ung og leve med angst, gjennom smått komiske og hjereskjærende øyeblikk av fortvilelse. Hans befriende ærlighet, naturlige karisma og uredde tilnærming til sin egen fortelling blir aldri for privat, selv om han sitter stort sett sitter på sitt eget loft, og forteller gjennom formspråket til sin egen generasjon: vlog møter kortfilm.
Hans fortellinger om eget ungdomsliv, sine lengsler og drømmer, og ting som går til helvete, treffer som en miks av slag i magen og mørk komikk: De vondeste sekvensene balanseres godt ut, gjennom klipp og tonalitet, slik at det ikke blir for selmedlidende eller sentimentalt. Tvert imot oppleves Alenevandrer som et friskt, autentisk og gjenkjennelig tilskudd av unge stemmer som snakker om psykisk (u)helse og overlevelse.
Se Alenevandrer i sin helhet her:
LES OGSÅ: Filmkritikerprisen for fjorårets beste norske langfilm til Syk pike av Kristoffer Borgli
From.Beyond
Regi: Fredrik S. Hana
Regissør Fredrik S. Hana er langt ifra et fremmed navn i Kortfilmfestivalen, og har blant annet deltatt med kortfilmer før, deriblant Sister Hell [Som du kan se her!], og musikkvideo for Kvelertak.
Noen kjennetegn er mengder av mørk humor, et spesielt stiluttrykk som eksperimenterer med form og sjangerlek – og ikke minst en sterk fascinasjon for det mørke og okkulte. Så også i From.Beyond som er en kaleidoskopisk skildring av fremmed liv på jorden. Og det er ganske fremmedgjørende og en tydelig uhyggelig stemning fra start.
Filmen markerer seg som et svært gjennomført estetisk arbeid med en tydelig tone og atmosfære. Et imponerende stykke visuell fortellerkraft som forfører og lokker oss inn i en uhyggelig verden.
LES OGSÅ: Marlene Emilie Lyngstad vant pris i Cannes: – Overveldende og helt surrealistisk
Tits
Regi: Eivind Landsvik
Eivind Landsvik har for lengst markert seg som en svært spennende og godt etablert filmskaper både innen musikkvideo og kortfilm, og deltok dessuten med Tits i selveste Cannes tidligere i år (Les: verdens viktigste filmfestival – ikke bare ifølge oss, men også ifølge filmkritikerveteranen Geir Kamsvåg i Cinema og film-ringreven og -produsenten Thomas Robsahm, men også ifølge tradisjonelle, redaktørstyrte medier som NRK og Aftenposten).
Tits handler om denne litt off-følelsen man kan ha når man bonder med en det ikke er «lov» å bli sett sammen med, idét man deler et øyeblikk av omsorg og vennskap, og som man vet smuldrer som gammel kjeks i det sekundet den sosiale verdensordenen er tilbake på plass.
Filmen har også et herlig varmt og mykt foto, skutt analogt på 16 mm av Andreas Bjørseth, og locatin er på et av østkantens hittil (?) ikke-filmede perler, nemlig Katten badestrand.
LES OGSÅ: Se kortfilmer av unge lovende filmskapere fra årets Amandus
LES OGSÅ: Ungdommer på kjøret, drama på kjøkkenet og drama på sykehuset: Dette er årets beste serier 2022
Modern Speed
Regi: Mats Christian Rude Halvorsen
Mats Christian Rude Halvorsen er en spennende stemme som utforsker forsker dokumentarformatets mange hybrid-muligheter. Hans siste kortfilm Nocturnal Journeys har reist på flere nasjonale og internasjonale filmfestivaler.
Modern Speed hadde internasjonal premiere på Vienna Shorts før den ble vist i Grimstad. Filmen er en annerledes coming of age-dokumentar som skildrer et unikt miljø i Haugsund som tester grenser og der risikotaking er reglen. Samtidig skildres psykisk uhelse og destruktivitet, som reaksjon på utenforskap og følelse av annerledeshet i et lite, lite samfunn, som både rører, engasjerer og forstyrrer.
Gjennom en gjennomført tonalitet, veksling mellom ulike uttrykk og formater, og et musikalsk tempo, skapes en uggen stemning. Samtidig tegnes små portretter av spennende og sjarmerende personer og deres søken etter opplevelser, kick, men også etter identitet, ved å utfordre samfunnets trange normer, ikke minst for kjønnsuttrykk og estetikk. I sentrum av filmen er kunstner, musiker og skater Martin Mentzoni og black metal-vokalist og forfatter Andrea Victoria Høgstmyr.
Modern Speed kommuniserer noe dypt personlig, og menneskelig gjenkjennelig – nemlig ensomhet. Samtidig skildrer den hvordan noen som er utafor samfunnet, søker det stygge, ubehagelige og provokative som noe trygt, som uttrykk for identitet og frihet, med mengder av humor og mørke på en frisk måte som våger å være naken og forbilledlig ærlig. Som det sies i filmen: «Det handla om å se stygg ut, men så var sannheten at jeg var livredd for alle.»
PODCAST: Hver gang vi rantes: Exit, rikinger på TV og grådighetens estetikk
LES OGSÅ: Scream-filmenes underliggende moralske budskap er smertelig on point
Alt på en gang
Regi: Henrik Dyb Zwart
Endelig en film med stor f som utnytter og utfordrer filmformatet. Filmen beskriver seg selv som en klein klisjé om at små øyeblikk kan endre livets retning, men er en film som virkelig står seg ut som et friskt og visuellt bidrag som utforsker filmmediets grenser. Samtidig utfordres og utnyttes filmens mediespesifikke muligheter. Som hvordan et dette flashet av et minne kan se og høres ut, om du plukker det fra hverandre og stokker om på kronologien. Slik funderer den også rundt hukommelse og hvor godt vi egentlig kan stole på våre minner på en smått filosofisk måte.
Regissørnavnet høres kanskje kjent ut, og det er det. Henrik Dyb Zwart er nevø til Harald Zwart og har vært regiassistent for ønkelen sin, og har studert ved Queen’s University i Canada.
Alt på en gang er Henrik Dyb Zwarts første kortfilm, og deltok i kortfilmprogrammet under fjorårets internasjonale filmfestival i Venezia. Se kortfilmen i sin helhet her:
Utvalgt av: Ida Cathrine Nielsen Holme og Ida Madsen Hestman. Sistnevnte satt i årets Filmkritikerjury. Bidragsyter Sveinung Wålengen har sittet i forhåndsjuryen.
Følg oss på Tiktok, Instagram, Twitter og Fjasboka
10 thoughts on “Tits, ubehag og fartsfylte montasjer: Her er våre favoritter fra Kortfilmfestivalen 2023”