Fyllekaoset i Holmenkollen: – Jeg ser for meg krigstypene i avisene om det var 130 berusede barn på, la oss si, en Kamelen-konsert
KRONIKK: Får vellykkede unge voksne på fylla i kollen bedre behandling enn barn og unge fra annen bakgrunn på andre arrangementer, spør Martin Holmes.
Jeg klarer ikke å fri meg fra det jeg oppfatter som en klang av hul systemisk forskjellsbehandling i Oslo, hvert år Holmenkollen skifest arrangeres.
Eller, så kan det være et klassespørsmål, der vellykkede unge voksne blir behandlet annerledes enn barn og unge fra dårligere kår på andre type arrangement, det seg være om de er fra innvandrerbakgrunn på arrangement med urban musikk, eller annet.
Fagmannen i meg lurer på hvor mye av politioppbudet arrangøren faktisk betaler for.
Tidligere har jeg hørt at arrangør betaler «for polititjenestepersoner som er direkte knyttet til den billettere delen av arrangementet.»
Jeg har lyst å finne ut om dette stemmer, fordi jeg og flere med meg, er opptatt av likhet for loven, og like vilkår for arrangører.
Dette arrangementet er i krysningen av et idrettsarrangement og en folkefest, eller organisert fylleslag.
Hvor mange som er innenfor arrangementsområdet, kontra hvor mange som er utenfor er interessant.
Det er også interessant å finne ut hvor politiet setter inn mest ressurser og hvem som tar de regningen. Arrangøren, eller det offentlige, altså deg og meg.
Idretten på sin side, bør gå i seg selv, og spørre seg om de vil være vedkjent denne type omdømme på sine arrangement.
LES OGSÅ: Universal boikotter Spellemann: «Undergraver artister»
LES OGSÅ: Hugo Awards-lekkasjene: Når pengene styrer showet, kan selv seriøse aktører miste hodet
Hvem bør ta regningen?
Innenfor crowd management har man innført et begrep som kalles Zone Ex. Zone Ex kan grovt oversettes og defineres som: de områdene, enten i det offentlige domene eller under privat eie som anses å være integrert i flyt og sikker håndtering av mennesker som både ankommer arenaen og hvordan de sprer seg etterpå.
Vanligvis så inkludere dette alle lokale transportknutepunkter, parkeringsplasser og andre relevante lokaliteter i nærheten av området.
Som regel er dette utenfor det juridiske ansvarsområdet til arrangør, men spørsmålet mitt er:
Hadde det vært behov for alle de ressursene som er der oppe på dagtid lørdag om IKKE arrangementet hadde vært?
Hvem bør egentlig ta regningen da?
Jeg kunne ønske en av mine journalistvenner hadde tatt seg bryet med å be om innsyn i tillatelsen, og se hvor mye arrangør faktisk betaler for og hvor mye arrangementet får gratis, «fordi det er idrett».
LES OGSÅ: Østkanten på film og tv har stort sett vært trist og skummel siden Lasse og Geir
«En del av vår kulturarv»?
Arrangøren som i tillegg heter Marx til etternavn, noe som gjør min lille betraktning om forskjellbehandling av klasser enda morsommere (eller mørkere), er faktisk breial og frisk nok til å kalle oppførselen «en del av vår kulturarv».
Det ville vært interessant å se en mørkhudet talsperson med et lite smil i munnviken før en konsert si på nyhetene: «jammen marihuana er faktisk en del av vår kulturarv».
Jeg lurer på hvordan det hadde flydd i avisartikler og kommentarfelt i etterkant.
Røde Kors melder at det er rundt 130 overstadig berusede unge som har hatt behov for hjelp, men de er glade for at foreldre kommer å henter de, noe som er en grim påminnelse av tidligere år, der vestkantforeldre ikke ville hente barna, fordi de anså det som politiets oppgave. Hvor er barnevernet i slike saker?
Jeg ser for meg krigstypene i avisene om det var 130 berusede barn med behov for behandling på, la oss si, en Kamelen-konsert.
«Samtidig understreker politiet at de langt fleste oppførte seg bra og bare hadde det gøy på stedet», står det å lese i Aftenposten.
Det er også verdt å merke seg hvor lite gjester som ble arrestert eller anmeldt her, selv etter det som beskrives som store gruppeslagsmål.
Hvorfor er det slik, mon tro?
HØR PODCAST: Svensk gangsterrap, gjengkultur, klasse og medias fraværende rolle, med Emil Arvidsson
Jeg sitter igjen med en følelse av at ordensmakten også spiller dette mer ned.
Fordi det dreier seg om en annen demografi enn det vi ser på andre typer arrangement, selv om det der også finnes unge vellykkete voksne fra bedre kår. Det er bare ikke de som da blir anholdt eller arrestert.
Men, for at dette innlegget i det hele tatt skal holde vann, vil jeg også ta opp det ubehagelige her andre veien. Jeg er tilhenger at alt må kunne løftes frem i lyset og diskuteres:
Er det sånn at politiet føler seg mindre truet av publikum og av den grunn ser mildere på dette, enn det de gjør en kveld på Grønland?
Jeg leser også ingenting om bruk av kniver eller andre våpen i Marka. Da er det faktisk greit å tydeliggjøre det, eller si det høyt for å påpeke akkurat disse problemene på andre arenaer.
Skal vi som samfunn komme videre med de utfordringene vi har med klasseforskjeller, integrering og innvandring må vi vise frem alt.
Det seg være om det faktisk ER en forskjell på disse arrangementene, eller det at folk ikke er bevisst på hvilke ord og uttrykk de bruker og hvordan det blir sett utenfra.
Måten oppførsel og arrangement blir behandlet og omtalt på blir også lagt merke til i samfunnet, som igjen fører til berettigelse på ene siden, og en følelse av forskjellsbehandling, sinne, og frustrasjon på den andre.
Der en del av vår norske befolkning kan ture frem og oppføre seg som de vil, mens en annen del av samme aldersgruppe må leve hele livet med en følelse av å måtte oppføre seg bedre fordi de ser ut som, eller kommer fra andre kår enn det som er «en del av vår kulturarv».
LES OGSÅ: Musikken som tente oss i 2023
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjasboka
1 thought on “Fyllekaoset i Holmenkollen: – Jeg ser for meg krigstypene i avisene om det var 130 berusede barn på, la oss si, en Kamelen-konsert”