Hver gang vi rantes ep 2 & 3: Diskutering og dissekering av kommende filmer – fra Lars von Triers Riket Exodus, til The Whale, til kannibal-filmen Bones and All.
Hvilke av filmhøstens kommende filmer bør du se og ikke? Podcasten Hver gang vi rantes diskuterer og dissekerer filmer fra årets internasjonale filmfestival i Venezia.
Filmhøsten er i gang, og noen av oss har fått en sniktitt på flere av titlene som kommer utover høsten og våren.
En bukett kompetente tryner med sterke meninger og erfaringer diskuterer seg gjennom flere av de filmene som kommer, og som på ett eller annet vis har gjort inntrykk under årets utgave av den Internasjonale filmfestivalen i Venezia. Festivalen er kjent for sine mangfoldige og sammensatte programmer – fra de kunstnerisk ambisiøse filmene, til de politiske dokumentarene, til de store, høyt budsjetterte Oscar-filmene.
LES OGSÅ: Don’t Worry Darling: Selv Shia LaBeouf kunne ikke ha reddet dette uinspirerte og hullete manuset
LES OGSÅ: Gaspar Noé til TBA: – Denne filmen dealer med en tematikk som er beslekta med rusmidler: Demens
Vi kommer også inn på diskusjoner rundt Netflix’ satsinger på kunstneriske (over)ambisiøse filmer og filmer som ikke burde vunnet Oscar:
– Det er underlig hvordan overregisserte Netflix-produksjoner får så god kritikk, påpeker Sveinung Wålengen.
Hver Gang Vi Rantes er akkurat det tittelen indikerer: I denne podcasten kommer betraktninger i form av innfall og utfall på rein impuls, og på inn- og utpust. Men også analytiske blikk fra en kompetent gjeng med filmelskere.
Følgende filmer diskuteres:
Tár av Todd Field
Riget Exodus av Lars von Trier
Pearl av Ti West
The Whale av Darren Aronofsky
Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths av Alejandro González Iñárritu
Don’t Worry Darling av Olivia Wilde
The Son av Florian Zeller
The Eternal Daughter av Johanna Hogg
Master Gardener av Paul Schrader
Padre Pio av Abel Ferrara
Bones And All av Luca Guadagnino
Følgende sitater kan plasseres på hver av filmene som går gjennom samtalekverna. Gjett eller lytt:
«Det skjærer i hjertet, for det var en film som var ordentlig krise. Så spekulativ og glætt og farlig.»
«Jeg liker at jeg er ambivalent i møte med denne hovedkarakteren.»
«Det var en kjempemorsom start. Samtidig var jeg litt sånn ‘Ånei, er dette litt sånn meta, litt sånn som Matrix Revolutions?’»
«Dette svinger, men neida, det gjø’kke det.»
«På en måte er den vanskelig å snakke om også, for den er bare en emosjonell punch.»
«På et tidspunkt tenkte jeg ‘oj, kommer dette til å bli veldig Brødrene Dahl-aktig?’»
«Det var et kjempegodt potensial som ikke ble utnyttet i det hele tatt.»
«Man sitter igjen med en uggen følelse, men også en sånn iver over at den er så ekkel.»
«Den ser litt sånn hjemmesnekra ut.»
«Det er veldig forfriskende å se en ung, gal kvinne.»
«Jeg ble sittende og se på klokka og tenke ‘nå er jeg lei. Nå vil jeg ut’.»
I rantesirkelen i Venezia sitter filmviter og programsjef ved Vega kino, Truls Foss, teaterkritiker og journalist i TBA, Andrea Skotland, filmviter og programsjef ved Frogner kino, Sveinung Wålengen, og filmkritiker, medieviter og redaktør i TBA/HGVR, Ida Madsen Hestman.
**Denne podcasten inneholder ikke spoilere**
Del 1 finner du her:
Del 2 finner du her:
Podcasten finner du også på Apple podcast her.
Har du innspill, ris eller rants til podcasten, eller tips til temaer å rante om? Send en mail til: redaksjon@tbatba.no
Hold deg oppdatert på det vi skriver om: Følg oss på Instagram og Twitter og Feisbok