MaXXXine-regissør til TBA: – Jeg ønsket å skape en karakter som var fullstendig komfortabel med sex, dop og rock’n’roll

Ti West i Karlovy Vary. Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

INTERVJU: Vi møtte regissør Ti West for en prat om den den siste filmen i X-trilogien, skrekk og porno – og hvorvidt hans trilogi er feministisk horror.

KARLOVY VARY, TSJEKKIA: – Jeg ville lage en film som både står for seg selv og sammenfatter temaer fra alle filmene. Jeg ville vise at sjangerfilmer og grøssere kan ta helt ulike former.

Den amerikanske regissøren Ti West prater om sin siste film, MaXXXine.

TBA møter ham på filmfestivalen i Karlovy Vary, der han nettopp har introdusert den for det europeiske festivalpublikumet få dager etter verdenspremieren i USA. 

Den kinoaktuelle filmen er den siste i grøssertrilogien som fra før består av X og Pearl – alle med skuespiller Mia Goth i hovedrollen (og med en dobbeltrolle i X).

Det skorter ikke på uhygge i MaXXXine. West mener selv at den er mer gory og stilistisk sett mer horror enn de to forrige. 

Den rommer også en overflod av filmreferanser, deriblant til italienske giallo-filmer og 80-tallets urbane thrillere.

Alien: Romulus: Antikapitalisme på film blir neppe mer actionfylt

Der kvinner eldes som brød

Handlingen er lagt til Los Angeles i 1985, og her møter vi igjen Goths rollefigur fra X, som nå har hatt suksess i pornoindustrien og vil ta steget over i den muligens noe mer seriøse filmbransjen.

Som hovedpersonen Maxine Minx selv sier: I pornobransjen eldes kvinner som brød, ikke vin.

Sjansen til å bevege seg videre kommer med hovedrollen i grøsserfilmen The Puritan II av en regissør med ambisjon om å lage en «B-film med A-ideer».

Som bakteppe skildres tidens moralske panikk, der voldelige filmer og rockemusikk beskyldes for sin angivelig farlige påvirkningskraft – mens den virkelige massemorderen som går under navnet Night Stalker gjør gatene i LA utrygge.  

– Det er en følelse av absurditet i filmen. Los Angeles og Hollywood spesielt, er både et av verdens mest glamorøse steder, samtidig som det er det er det fullstendig motsatte, forteller West.

Man kan dra dit og bli berømt, men man kan også miste berømmelsen like fort som man får den.

– Det er dessuten ytterst sjeldent å oppnå berømmelse, men forlokkelsen er berusende for svært mange, sier regissøren.

– Det er noe absurd ved hvordan bransjen fungerer, hvor den brutale realiteten er at man typisk ikke vil være inne i varmen for evig. Det behøver ikke være negativt. Det bare er hva det er.

Mia Goth i Maxxxine. Foto: A24

Retro, skrekk og porno

Regissørens filmografi, også forut for X-trilogien, har vært preget av grøssere lagt til fortiden. 

– Når man lager en film som utspiller seg i dag, kan man nærmest bare gå ut og filme. Om den er lagt til fortiden, kan man kanskje bruke noen bygninger, men alt annet må endres. Det gjør at man må ta kunstneriske avgjørelser om absolutt alt som skal være foran kamera.

– I tillegg gjør ikke moderne teknologi akkurat underverker for historiefortelling. Man kan bli så opptatt av realisme og teknologibruk at man mister noe av filmens magi. Men det viktigste for meg er at det er mer tilfredsstillende å ha så mye kreativ input, forteller West.

Der X utspilte seg på slutten av 70-tallet, var Pearl lagt til 1918, og fortalte bakgrunnshistorien om den andre rollefiguren til Mia Goth fra X, fra da hun var ung. I MaXXXine befinner vi oss altså på 80-tallet, noe filmens estetikk (og da ikke minst soundtrack) også omfavner.  

TBA ber West utdype valget av de spesifikke tidsepokene i lys av at trilogien på et plan handler om film og innflytelsen film har på rollefigurene. 

Særlig på 70-tallet hadde skrekk og porno til felles at man kunne lage filmene uavhengig av Hollywood-systemet, som en form for entreprenørvirksomhet.

X handler om en gjeng som prøver å lage en film uten å være del av Hollywood og filmbransjen. Den æraen og stilen innen filmskapning utgjør i stor grad X sin DNA.

Mens i Pearl skifter West til Hollywoods mer tradisjonelle glansdager, da man så på filmenes glitter og glamour:

– Og, om man som hovedkarakteren Pearl er misfornøyd med livet sitt, kan en drømme om at det hadde vært som i filmene.

– I X påvirker film karakterene ved at de prøver endre livene sine ved å lage film. I Pearl dreier det seg mer om drømmen om å bli del av filmene, også for å få et bedre liv, forklarer han.

– Hovedpersonen i MaXXXine er på sin side i Hollywood og filmbransjen, og handler om hvordan det faktisk er.

– I tillegg til disse tre tilnærmingene til films innflytelse på karakterene, representerer trilogien ulike tider og steder innen film. 

Foto: A24

Like farlig som antagonistene

– Filmene i trilogien har blitt kalt feministisk horror, har det aspektet ved dem vært bevisst fra din side? 

– Nei, for min del dreier det seg mer om at enten det er en mann eller kvinne – men oftest når det er en kvinne – er hovedpersonen i mange slike filmer en form for offer eller en svært passiv karakter.

– Jeg ønsket å skape en karakter som var fullstendig komfortabel med sex, dop og rock’n’roll, som ikke var redd og som var like farlig som antagonistene.

– Det føltes som et forfriskende perspektiv, som jeg ville forfølge i alle de tre filmene, svarer West. 

– Det er mye som truer Maxine i denne filmen, men hun er også en trussel, påpeker han:

– Jeg har alltid syntes at det er en mer interessant dynamikk enn å bare la henne bli jaget skrikende rundt hele tiden. Det kan være rom for det også, men disse filmene skulle ikke være slik. 

Ti West i Karlovy Vary. Foto: Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Stigmatiserte sjangre

– Porno er jo et av temaene i disse filmene, og du nevnte selv en kobling mellom skrekkfilm og pornobransjen. Det har også blitt sagt at grøssere og pornofilm er de to utpreget kroppslige filmsjangrene. Hva tenker du om den typen eventuelle fellestrekk? 

– Det kan være at de har noen fellestrekk. I disse filmene dreier det seg imidlertid mer om hvor man befinner seg i forhold til filmbransjen, og at begge sjangrene er stigmatiserte.

Begge blir moralsk fordømt. Når det gjelder det å være kroppslige sjangre, tror jeg det er relevant i noen tilfeller, men ikke alle.

På rollelista denne gangen står en rekke kjente navn, i tillegg til Mia Goth: Elizabeth Debicki, Moses Sumney, Michelle Monaghan, Bobby Cannavale, Halsey, Lily Collinse, Giancarlo Esposito og Kevin Bacon. 

– Jeg ville at MaXXXine skulle ha et bredere spekter enn de to første filmene, også for å unngå at det ble for gjentakende. Det skulle være en ensemblefilm som omfavnet skalaen til Hollywood med en rekke spennende skuespillere. Lettere sagt enn gjort, men så å si alle vi sendte manuset til, ønsket å være med. Det var veldig takknemlig å kunne jobbe med så mange kule folk.

Dedikert Mia Goth

Men vi kan naturligvis ikke unngå å snakke om samarbeidet med Mia Goth, som gjør en kraftprestasjon i rollen som Maxine og er svært sentral i hele trilogien. 

– Hun hadde spilt i mange veldig gode filmer og fått mye positiv oppmerksomhet, men ikke hovedroller, og jeg tror hun sånn sett følte seg litt undervurdert. Hun var klar for å vise verden hva hun var i stand til – noe som sammenfalt med karakteren jeg skrev. Så hun forstod virkelig prosjektet. Og da jeg spurte henne om å spille begge rollefigurene (Maxine og den gamle Pearl i X, journ. anm), var hun helt uten frykt for å gjøre det, sier regissøren. 

– Det er en stor utfordring, ikke bare som skuespiller, men også i ren arbeidsmengde. Å skulle spille en karakter en dag, og den neste dagen gå gjennom seks timer sminke for å spille en annen karakter. Og to filmer på rad, hvor hun er i hvert eneste bilde, fortsetter han. 

– Under innspillingen av X filmet vi fra sju om morgenen til sju om kvelden – og så måtte Mia stå opp klokka to om natta for å komme tilbake og sminkes. Og hun møtte alltid opp forberedt. Hun var helt utrolig dedikert. 

Kevin Bacon i MaXXXine. Foto: A24

Pandemiens «skyld»

Trilogien er ikke desto mindre laget på imponerende kort tid. Både X og Pearl ble sluppet i 2022, og nå er altså den tredje filmen klar, med tråder som samles fra de foregående filmene. 

Bragden blir heller ikke mindre av at West forteller at han opprinnelig bare skulle lage førstefilmen, X.

Men da COVID-pandemien kom, kunne de ikke filme i USA:

– Vi bestemte oss for å dra til New Zealand for å spille den inn, på et tidspunkt da jeg tror det var mindre enn fem filmer under innspiling i hele verden. Siden vi var i den heldige situasjonen, og hadde lagt så mye i å skulle komme oss dit, ville det ha vært synd å ikke benytte muligheten til å gjøre mer, forteller West.

– Vi hadde staben og utstyret, og det var trygt for oss å filme, så jeg pushet produksjonsselskapet A24 til å lage to filmer. Jeg måtte bare komme opp med en idé – og vi kunne strengt tatt ikke lage en oppfølger til X, siden så å si alle i filmen dør.

Men fordi Mia Goth spilte begge karakterene, kunne de gå tilbake i tid.

– I forbindelse med X bygde vi en gård fra Texas i New Zealand som vi kunne male om, så man fikk på et vis den andre filmen til halv pris, forteller han. 

– Dermed pitchet jeg ideen til Pearl for A24 før jeg dro til New Zealand. Jeg pitchet også en idé til en tredje film, og sa at vi kunne kalle dem X, XX og XXX, i tråd med kategoriseringene for porno i USA. De likte tanken, men jeg tror ikke de tok det helt seriøst. 

Manuset til Pearl skrev han sammen med skuespiller Goth. 

– Vi måtte uansett være to uker i karantene, og jeg foreslo at Mia og jeg skulle se om vi kunne komme opp med en fullverdig andre film. Hvis A24 likte det vi skrev, burde vi lage den – hvis ikke, ville vi bare ha brukt opp tiden i karantene.

– Manuset falt i smak, så da lagde vi de to første filmene rett etter hverandre. Det har vært en veldig rar, uventet og kontinuerlig prosess. 

West er dog usikker på om han vil komme til å kun lage skrekkfilmer fremover:

Men jeg vil sannsynligvis alltid lage min egen type filmer. Jeg har noen tanker om hva som forhåpentligvis kan bli neste prosjekt. Men det gjenstår å se om det faktisk blir noe av. 

MaXXXine kan sees på norske kinoer fra 28.august.

LES OGSÅ:

Dette vet vi om The Penguin

Longlegs: Denne filmen er antitesen til termen «show, don’t tell»

Gode skrekk- og shlasherfilmer som spriter opp kvelden

Podcast: Horror-feber i rommet med Alien: Romulus

Følg oss på TiktokInstagramBlueskyX og Fjesboka

Del dette

5 thoughts on “MaXXXine-regissør til TBA: – Jeg ønsket å skape en karakter som var fullstendig komfortabel med sex, dop og rock’n’roll

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA