Kulturdepartementet kaster 12 arbeidsplasser og 25 år med norsk musikkhistorie rett på gata

Vegard Kleftås Sleipnes i Subsonic Society. Foto: Alexander Henriksen

KRONIKK: Jødisk Museum blir av Kulturdepartementet prioritert over et norsk musikkmiljø som har bygd seg opp til å bli et av landets største og viktigste musikkstudio-komplekser, skriver Vegard Kleftås Sleipnes i Subsonic Society.

*Dette er en redigert versjon av en Facebook-status opprinnelig publisert på profilen til kronikkforfatter Vegard Kleftås Sleipnes og som nå finnes i en forlenget versjon på Subsonic Societys egne nettsider*

Denne uka våknet jeg til en melding som jeg ikke engang i min villeste fantasi trodde kunne bli virkelighet.

Vårt eget Kulturdepartement kaster oss i Subsonic Society – 12 arbeidsplasser i musikkbransjen, 25 år med norsk musikkhistorie og ett av Oslos viktigste og lengstlevende studiomiljøer rett på gaten.

Jeg refererer til saken i Klassekampen angående regjeringens støtte på 77 millioner kroner til Jødisk Museum Oslo (kunngjort av kulturminister Lubna Jaffery og justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl), slik at Jødisk Museum kan kjøpe hele bygget, vel vitende om at denne tildelingen samtidig har store konsekvenser for et stort og viktig musikkmiljø, og 25 år med norsk musikkhistorie.

Ingen kompensasjon

Vi er musikkstudio-komplekset Subsonic Society, plassert midt i hjertet av Oslo Sentrum. I Calmeyersgate 15B, her er er det i dag 12 fulltidsarbeidsplasser innenfor musikkproduksjon.

I tillegg er også Norges eneste vinylgraveringsstudio inkludert som en del av dette musikkstudio-komplekset. Det finnes også et eget verksted her for reparasjon av musikkutstyr, et plateselskap samt et lite øvingslokale for unge nye artister som i 2022 ble bygd opp i samarbeid med Kulturrom.

Vi har siden oppstart i år 2000 bygget dette opp til å bli et av Oslos viktigste og mest etablerte musikkstudioer som holder en høy standard. Vi kan med sikkerhet si at vi er blant de aller mest – om ikke det mest – produktive musikkstudiokomplekset i Norge, og vi har stått bak ca 550 albumutgivelser og ca 1200 singel-utgivelser siden oppstarten.

Vi har hanket inn Spellemannpriser, Alarmpriser, P3 Gull-priser, tunge internasjonale priser, og i perioder har vi tapetsert radiolister på NRK P1, P2, P3 og P13. Men også store internasjonale radiostasjoner i både USA, England, Tyskland, Polen har hatt tung rotasjon på musikk skapt, produsert, mikset og mastret i Calmeyersgate 15b i Oslo.

Nå har Kulturdepartementet besluttet å tildele 77 millioner kroner til jødisk museum for å kjøpe hele bygget, betyr det at vi kastes ut januar 2026, uten realistiske muligheter til å finne tilsvarende langsiktige løsninger for leie og bygging av nye studiolokaler.

Alle investeringene som er gjort i oppbyggingen av Subsonic Society i Calmeyers gate 15B i løpet av 25 år, vil være tapt. Vi snakker om 10–12 millioner kroner, og det er kun de investeringene som er gjort i bygningsmessig infrastruktur.

Samtidig vil det koste mange millioner å bygge opp tilsvarende studioer til dagens standard, dersom vi finner nye lokaler. Dette er penger og egenkapital vi ikke har.

Tapte investeringer

Vi har i vår redegjørelse, først til Kulturdirektoratet og deretter til Kulturdepartementet, bedt om at det legges inn en forutsetning om støtte til oss for å finne og investere i nye lokaler dersom søknaden fra Jødisk Museum blir innvilget. Vi har imidlertid ikke blitt hørt og har ikke mottatt noen respons.

Vi er gode venner med Jødisk museum, Oslo. Vi har samarbeidet godt med dem siden de flyttet inn inn i bygget. De har et flott museum som vi også synes det er viktig at blir tatt vare på.

Denne tildelingen har ingenting å gjøre med om Jødisk Museum skal bestå eller ikke. Dette handler om at når
Kulturdepartementet nå innvilger Jødisk Museums søknad, blir de samtidig ansvarlige for at Subsonic Society blir kastet på dør.

Uten denne støtten på 77 millioner, slik at museet kan kjøpe bygget, ville vi fortsatt vært leietakere i Calmeyers gate i mange år fremover.

Denne tildelingen betyr at det norske Kulturdepartementet og norske politikere prioriterer et museum som i dag er avhengig av millioner i årlig driftsstøtte, over et norsk musikkmiljø som i 25 år har bygd seg opp til å bli et av landets største og viktigste musikkstudio-komplekser.

Vi i dette miljøet har investert 10–12 millioner av egne penger i bygget; et miljø som aldri har mottatt driftsstøtte, men har blitt finansiert gjennom profesjonell drift siden år 2000. I løpet av 25 år har det aldri vært en ubetalt husleie, strømregning eller lignende. Det har vært hundre prosent profesjonell drift siden oppstart.

Det er også viktig å påpeke at dette musikkmiljøet genererer ekstremt mye arbeid videre inn i musikkbransjen. Anslagsvis skaper vi for eksempel årlig arbeid for ca. 400–500.000 kroner for norske PR- og promoselskaper.

Det er også viktig å påpeke at dette musikkmiljøet genererer veldig mye arbeid videre inn i musikkbransjen. Anslagsvis skaper vi for eksempel årlig arbeid for hundretusener av kroner for norske PR- og promoselskaper. Vi skaper også jobber for ca. 70–100 musikere årlig som får betalte oppdrag for å spille på prosjekter som gjennomføres hos oss.

Vi produserer i gjennomsnitt 40–60 album i vår etasje per år, noe som gir store mengder arbeid til mange andre aktører i musikkbransjen.

Vi vil si vi er en ekstremt viktig aktør for norsk musikkbransje generelt.

Ikke kjent med casen

Vi klarer ikke å forstå at Kulturdepartementet, regjeringen og ministerne ikke ser konsekvensene dette innebærer for oss og for norsk musikk- og kulturliv med denne tildelingen.

Vi klarer heller ikke å forstå at når regjerningen først har bestemt seg for å tildele 77 millioner kroner til Jødisk Museum, ikke ønsker å komme med noen kompensasjonsordning slik at vi får de samme mulighetene som Jødisk Museum.

Det vi har etterlyst til Kulturdirektoratet og Kulturdepartementet, er muligheten til å få støtte og hjelp til å bygge opp noe tilsvarende som det vi har brukt våre penger og ærlige arbeid på å bygge opp de siste 25 årene, slik at arbeidsplassene og et svært viktig musikkmiljø ikke blir tvunget til å forvitre av vår egen regjering.

Vi har flere ganger prøvd å komme i dialog med først Kulturdirektoratet, deretter Kulturdepartementet, og så politikere siden februar i år. Den 27 juni kom det svar: «De var kjent med søknaden fra Jødisk museum, men var ikke kjent med casen knyttet til dere i Subsonic Society.»

Jeg klarer faktisk ikke i min villeste fantasi å ta innover meg akkurat nå at hele Kulturdepartementet – som skal være der for oss, støtte oss og hjelpe oss når det trengs – er de som takker oss for 25 år i musikkens tjeneste, med tunge bidrag til norsk musikkhistorie, og i samme pennestrøk sørger for at vi og kultur-Norge mister arbeidsplasser og kaster oss på gata.

Dette er tungt å svelge, Lubna Jaffery og Emilie Enger Mehl.

Takk for oppmerksomheten.

– Vegard Kleftås Sleipnes

Daglig leder i Subsonic Society / Norwegian sounddesign and management AS

Kronikken er også på vegne av:

Calmeyer Studio ved Kai Christoffersen og Henrik Seip, Waldemøller AS ved Anders Møller og Torgeir Waldemar Engen, Pål Bredrup, Trond Mjøen, Anders Siegrist Oliver, THD Vinyl Mastering ved Tor Harald Degerstrøm, Reel To Reel Mastering, Bislett studio, Mikkel Moen og Marius Borge. 

Tilsvar fra Lubna Jaffery

TBA har vært i kontakt med Kulturdepartementet og kulturminister Lubna Jaffery som blant annet skriver følgende tilsvar i en mail:

«Calmeyersgate 15B, som i dag huser både Jødisk museum og leietakeren Subsonic Society Oslo, er ikke hvilken som helst adresse. Calmeyersgate 15B er bygget hvor man i 1921 åpnet en vakker synagoge, som hadde et høyt aktivitetsnivå frem til nazistene stengte den i 1942.

Jødisk museum har søkt om og fått støtte til å kjøpe bygget fra en privat eier, og gjøre oppgraderinger av bygget, som inkluderer å hente frem mer av synagogens opprinnelige prakt.

Den jødiske befolkningen er en liten, nasjonal minoritet i Norge, noe som innebærer at storsamfunnet har et spesielt ansvar for å legge til rette for at de kan bevare sin tradisjon, religion, kultur og sitt språk på en måte som fremmer toleranse, respekt og dialog. I en urolig tid, med høyt konfliktnivå i Israel og Midtøsten, og med økt polarisering, er det viktigere enn noen gang å legge til rette for dialog og forståelse her i Norge. Da spiller Jødisk museum en nøkkelrolle.

Vi forholder oss til søknaden fra Jødisk museum, og har valgt å støtte den. En naturlig følge av å sette synagogen tilbake til den stand den var i før jødeforfølgelsen er at dagens leietakere må finne andre lokasjoner. 

Vi er kjent med at Subsonic Society Oslo leier i den gamle synagogen, og at de har valgt å investere i bygging og tilpasning av rommene de leier.  Her ser det ut som det har vært tatt høy risiko ved å investere i lokaler man leier. Dette er et forhold mellom utleier og leietaker. Jeg håper leietakerne får mulighet til å drive med musikk og kreativ verdiskaping også andre steder i byen. Vi håper de sammen med utleier finner gode løsninger for den videre driften.»

LES MER:

Folksom høstrute: Dette hører vi på nå 

Hamed Sinno til TBA: – Hvis du ikke får dødstrusler på Twitter i 2024, da har du ikke gjort det riktig

Reinspikka hiphop og reinspikka kåtskap: Tungtvann og KORK i Operaen

Svensk gangsterrap-forfatter: – Om ikke musikken fungerer som en vei tilbake til samfunnet, kan den ha motsatt effekt

Følg oss på TiktokInstaBlueskyX og Fjasboka

Del dette

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA