Overvekt av kvinnelige regissører på norsk kortfilmfestival

Flere av filmene som blir å se på Amandus Blikkfang er fiksjonsfilmer og skilter med store skuespillernavn som Gard Bjørnstjerne Eidsvold, Dennis Storhøi, og Line Verndal. Blant de sju dokumentarene finner vi Pappas Poppy av Johanne Wilbrink (t.h). Fotokred: Amandus Blikkfang

For første gang er det flere kvinner enn menn blant regissørene som er påmeldt kortfilmfestivalen Amandus Blikkfang på Lillehammer.

– Det er første året hvor det er en liten overvekt av kvinnelige regissører, forteller den nye festivalsjefen for Amandus Blikkfang, Eivind Nordengen.

– Det har vært ganske jevnt de siste årene. Vi har vært innafor målet om 40/60 kjønnsfordeling også tidligere, men det er jo litt gøy at det denne gangen er jentene som nærmeste 60 prosent.

Vant Amandaprisen for beste norske film for andre gang

Stillbilde fra Manchego, regissert av Jon Olav S. Gulbrandsen, Michael Schult Ulriksen.
I Amanda Nalbant Nordpolls Velkommen hjem møter vi den dysfunksjonelle familien Thorbjørnsen som samles til julemiddag. Eldstesønn Tormod griper sjansen til å introdusere sin nyeste relasjon: Maria. Foto: Amandus Blikkfang

Høy kvalitet, litt provokasjon

Litt over 270 innsendte bidrag har nå blitt til 35 filmer som deltar i årets utgave av Amandus Blikkfang.

Totalt har 19 filmer kvinnelig regissør, mens 15 filmer er laget av menn. Én film har en kvinnelig og en mannlig regissør.

Festivalsjefen skryter av nivået i år, og forteller om vanskelige beslutninger for å sette sammen årets program.

– Kvaliteten på mange av de innsendte bidragene var så høy at det var nesten hjerteskjærende å måtte si nei. Men vi er overbeviste om at vi har satt sammen et program som vil engasjere, inspirere og kanskje også provosere litt.

Blant de nominerte filmene er det som tidligere stor overvekt av fiksjonsfilmer, noe som også speiler påmeldingene.

Programmet består også av sju animasjonsfilmer og sju dokumentarfilmer.

Festivalsjefen forteller at det er stor spredning i tematikk, sjanger og filmatiske uttrykk.

PODCAST: Horror-feber i rommet med Alien: Romulus

Gard Bjørnstjerne Eidsvold er aktuell med tittelrollen i spillefilmen Quislings siste dager, men blir også å se i
Sara Selmer Molands film Jeg følte jeg måtte være her. Manuset er skrevet av skuespiller Tarjei Sandvik Moe.
Filmen Pappas Poppy handler om dukke, fitte og daddy issues – et personlig portrett om å være kvinne, og er laget av Johanne Wilbrink. Foto: Amandus Blikkfang

Nordisk perspektiv

Nordengen mener det er en god blanding av filmer fra Norge og andre nordiske land, noe som vil gi et godt nordisk perspektiv på festivalen.

I tillegg til veletablerte filmutdanninger som Den norske filmskolen, Westerdals, og finske ELO Film School ved Aalto University, er også en lang rekke mindre utdanningsinstitusjoner representert.

– Dette gir festivalen en rik variasjon i uttrykk og tematikk, og det viser også at det ikke nødvendigvis er filmene med de høyeste budsjettene som har gjort det best i utvelgelsen.

Fullstendig liste over de påmelde finner du her.

Amandus Blikkfang 2024 går av stabelen 26. – 28. september på Kulturhuset Banken i Lillehammer.

Kulturplattformen TBA er mediepartner med Amandus Blikkfang.

LES OGSÅ:

Årets beste nordiske kortfilmer 2023

Dette vet vi om The Penguin

Eksplosjoner i hjertet: De bånd som (ikke) binder oss 

Naturvin, yoga og merkeklær på bergensk klubb i Henningsvær


Følg oss på TiktokInstagram
BlueskyX og Fjasboka

Del dette

2 thoughts on “Overvekt av kvinnelige regissører på norsk kortfilmfestival

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA