Se kortfilmer av unge lovende filmskapere fra årets Amandus
Disse filmene tok vi med oss i sekken fra årets filmfestival for unge filmskapere på Lillehammer.
Vi har vært på Amandus filmfestival for unge, lovende filmskapere. Her er våre favoritter:
Støy
(Regi: Mathaildy Nordnes-Andersen, Bakom, Vestland)
En mann med støvsyger sliter med å skjønne konsekvensene av sine handlinger. Kanskje kan filmen tolkes som en analogi på menneskeskapte klimaendringer, eller på dårlig kommunikasjon.
Men den fremstår på alle måter surrealistisk, noe den utnytter til sin fordel, og samtidig med sterke inntrykk og satirisk tilsnitt.
Vi blir umiddlebart sugd inn i et atmosfærisk univers, gjennom et poetisk og stilsikkert bildespråk med tragikomiske tablåer – som ikke minst nikker til Roy Andersson – og gir rom for flere tolkninger.
Mathaildy Nordnes-Andersen har både manus, regi og er sin egen produsent, mens klipper Erlend Hope har sakset fotograf Preben Standals inviterende perspektiver til en velfortalt story det er lett å engasjeres i – enda så rar den er.
Støy fikk Hederlig omtale i kategorien beste fiksjon.
LES OGSÅ: Succession S4: Sterk start på en lovende avslutning
Legenden om Petter-SD
(Regi: Marius Mjelve-Kristiansen, Nesodden VGS, Viken)
Legenden om Petter-SD handler om den skadeskutte alven Petter-SD. Etter en lang dag på slagmarken blir han minnet på at han må rekke hjem til middag, men reisen hjem er ikke akkurat lett.
Marius Mjelve-Kristiansen og Aiden Jaskenaite står for regi og manus, og klipp, og har veklset på stemmene til Peter-SD. Sammen med Nicholas Hahn Stenberg, som også er stemmen til kona til Petter-SD, har de alle gjort foto.
Vår dom: Vi aner ikke hva SD står for, men i likhet med hele filmens absurde uttrykk og form, med satirisk tilsnitt, er det gir kort sagt rom for mange tolkninger. En syretrip av en stop-motion film med blod og pølse, og herlig absurd mørk humor.
LES OGSÅ: Exit, rikinger på TV og grådighetens estetikk
SJEKK OGSÅ UT: Vi har besøkt svartmetall-utstillingen til Nasjonalbiblioteket:
Memory of Crimson
(Regi: Fenris Bjørge, Rosenvilde videregående skole, Viken)
Vi er med inni drømmene til Rait en natt hun får mareritt, og som kan virke som det skyldes traumer fra noe selvopplevd, forvrengte minner, og som handler om skyldfølelse og frykt. At hun har for mye blod på hendene sine.
Aninmasjonsfilmen Memory of Crimson utnytter sine minutter til det fulleste. Den stemningsladde fortellingen skildres på effektivt vis, og man blir fort emosjonelt engasjert i karakterene. Dette både takket være en genuin ide, og en interessant strek av Fenris Bjørge, som gir fortellingen flere lag og nyanser. Ikke minst dukker det opp mange spørsmål rundt bakhistorien til hovedpersonen Rait. En filmskaper det blir spennende å så mer fra fremover.
Memory of Crimson vant prisen for beste animasjonsfilm.
LES OGSÅ: Bulmboy$ på vei mot livet
Lego Haunted House
(Regi: Jon Mika Nystad Eskonsipo, Troms og Finnmark)
Pim flytter inn i et hus som ikke er helt som det vanlige.
Lego Haunted House er en film det er vanskelig å ikke trekke på smilebåndet av. Dette er en teknisk sterkt gjennomført stop-motion film som harselerer med etablerte sjangertroper fra skrekk og shlasher, og peker nese til publikums forventninger. Ikke minst har den en artig twist. Denne filmen har jo egentlig alt.
Lego Haunted House fikk Hederlig omtale i kategorien animasjonsfilm.
LES OGSÅ: Scream-filmenes underliggende moralske budskap er smertelig on point
Stirredudens skodilemma
(Regi: Leander Enes, Joakim Thorsen, Levanger videregående skole, Trøndelag)
Kristian fyller inn sine egne selvsentrerte detaljer i en annen persons drømmegjenfortelling, og blir konfrontert av et tilsynelatende ubetydelig valg i prosessen.
Stirredudens skodillemma er en sjarmerende film som presenterer et underfundig og lekent univers med stadig evne til å overraske – og det er ingen en enkel sak i 2023.
Filmskaperne Leander Enes og Joakim Thorsen gir rom til små krumspring og viser et bevisst øye for detaljer, og forståelse og pasjon for egen idé.
Filmen unngår å legge føringer for hva vi skal føle, men inviterer publikum til å være aktivt deltakene. Meta-valgene er morsomme og funker i en film som går ut og inn av virkelighet, det underbevisste, drøm og fantasi, men som også virker å ha en slags moral i bånn om å ikke gå i andres sko, her kanskje overført som det å stå for egne valg – selv om man kan ta feil. Eller noe. En av flere filmer som kan diskuteres opp og ned.
Stirredudens skodilemma fikk prisen for beste fiksjon.
LES OGSÅ: Kids in Crime-regissør Kenneth Karlstad om moral, estetikk og fitte
Photoshoot
(Regi: Viktor Koran Wold, Brage Wigtil, Trondheim Kulturskole, Trøndelag)
Årets konkurranse har vært prega av flere korte filmer som virkelig har har tatt av på humorfronten. En av dem traff virkelig i Junior-kategorien, der en «photoshoot» går veldig galt.
«Less is more», som man sier. Denne filmen blir egentlig bare morsommere jo flere ganger man ser den. Herlig idé, løst på utmerket vis, der også skuespill og kostyme må trekkes frem.
Photoshoot fikk hederlig omtale i kategorien Junior: Filmer laget av ungdom mellom 13 og 16 år.
Midnattsbyen
(Regi: Elise Xiaqi Eriksen, Troms og Finnmark)
Seks venner dra på ett siste eventyr sammen en natt i Tromsø, før alle skal møte med en ny og fremmed hverdag. I løpet av natta mimrer de tilbake på alt de har vært igjennom sammen. Når de nå innser at deres siste kapittel går mot slutten, deler de tanker om hvordan fremtiden kan sette vennskapet deres på prøve.
Midnattsbyen fortjener oppmerksomhet for sin gjennomførte og levende bildebruk. De kunstneriske grepene utforsker fikjsonssjangeren, i det som virker som et veldig personlig prosjekt, for regissør Elise Xiaqi Eriksen som selv har skrevet manus, vært produsent, og stått for produksjonsdesign og klipp på filmen hun selv også spiller i. Det skaper en velfungerende og troverdig dynamikk som funger på tvers av skuespillere, klipp, lydbilde og foto, og som gjør at vi blir med på runddansen rundt lysstolpene i Tromsønatta.
Midnattsbyen fikk pris for beste fagfunksjon: Klipp.
Dette er et utdrag av filmen:
Redaktør Ida Madsen Hestman satt i hovedjuryen under årets festival sammen med regissør og manusforfatter Marlene Emilie Lyngstad og skuespiller Carl Martin Eggesbø.
Alle filmene i konkurransene kan sees på Amandus online.
For flere anmeldelser og skriverier, følg oss på Tiktok, Instagram, Twitter og Fjasboka
3 thoughts on “Se kortfilmer av unge lovende filmskapere fra årets Amandus”