The English: Hevn, kuler og outsiderperspektiv i det ville vesten

Chaske Spencer og Emily Blunt spiller godt mot hverandre i The English. Foto: Amazon Prime

ANMELDELSE: Spennende western-miniserie med menneskelig fokus og sterke skuespillerprestasjoner fra Chaske Spencer og Emily Blunt.

8 / 10

The English (Serieskaper: Hugo Blick)

En er i ferd med å bli torturert, den andre får en hard hånd mot ansiktet i forsøket på å gripe inn for å hindre det hele. Det ugjestmilde landets råskap er der fra start og setter tonen. Dessuten er ikke soldaten som risikerer en hard skjebne noen hvit mann, men en Pawnee, hvis høytstående posisjon i den amerikanske hæren introduserer outsiderkonflikten han vil møte gjennom denne serien: Både en forræder mot noen urfolk, og som en annenrangs borger for de hvite koloniherrene. Umiddelbart gjøres en ny vri på den tradisjonelle western.

Etter å ha stått bak miniserier som The Shadow Line med Chiwetel Ejiofor og Christopher Eccleston, The Honourable Woman, frontet av Maggie Gyllenhaal, og sist Michaela Coel og John Goodman mot hverandre i Black Earth Rising, har Hugo Blick har blitt et navn å følge på innen britisk TV-drama. Nå har han fått leke seg med western-sjangeren i et samarbeid mellom Amazon og BBC. 


Miniserien på seks episoder følger en engelsk kvinne – Lady Cornelia Locke (Emily Blunt) – som reiser i midtvestens USA på slutten av1890-tallet, i jakten på mannen som drepte sønnen hennes. Den aristokratiske kvinnen kommer i kontakt med den tidligere soldaten, Eli Whipp (Chaske Spencer), og som tilhører Pawnee-stammen. De to slår seg sammen, og deres nye bekjentskap leder til en farlig reise gjennom den ugjestmilde ville vesten.

LES OGSÅ: The White Lotus S2: En ting har jeg lært av denne sesongen: Aldri skyld på proseccoen

Chaske Spencer spiller rollen som Eli Whipp. Foto: Amazon Prime

To tapte sjeler

De to utvikler et bånd, gjennom felles erfaringer med tap, diskriminering og usikkerhet i de ugjestmilde landskapene reisen tar dem. For ja, når du står sammen mot en rekke banditter, klare for å skyte deg ned for lite, så er det viktig at du har noen du stoler på ved din side. 

For Blunt er dette en rolle som virkelig kombinerer hennes evne til å både være «in action» og elegant, spille på sin kvikke kjeft og humorteft, kombinert med en dramatisk tyngde. Spencer på sin side har hittil hatt mindre roller på film og tv, og er kanskje mest kjent fra Twilight-filmene. Det er godt å se skuespilleren virkelig grave seg ned i en kompleks karakter som har gjennomgått sitt, etter å ha vært en soldat som kjempet for den amerikanske unionen.

Sammen har de to sterk kjemi, som får både lettere og tyngre øyeblikk til å fungere godt, og det er lett å bli engasjert i de to forlatte sjelene som søker en større mening og som også utfyller hverandre.

Samtidig ser vi dem som mennesker som mer eller mindre blir undervurdert og møtt med gammeldagse holdninger, misogyni, rasisme og stigma: Cornelia er ofte sett på som hjelpeløs, og Eli sees som «et villt dyr».

Det er friskt å se at en serie igjen skaper en god hovedrolle med en insteressant story til en dyktig skuespiller med urfolksbakgrunn fra USA eller Canada. Det er fint å se enda en produksjon som spiller på urfolksbakgrunn som del av storyen, og som tilslutter seg rekken av nyere produksjoner som Prey, Reservation Dogs og Dark Winds.

LES OGSÅ: Lars von Triers Riket Exodus: Et gjørmebrunt overflødighetshorn av slapstick, satire og snodige vendinger

Tilværelsen er tørr og ugjestmild i den ville vesten. Foto: Amazon Prime

Tankevekkende underholdning

For å krydre historien finner Blick også plass til en rekke, oftest ymse typer i handlingen. Alt fra en hotellmanager (Ciarán Hinds) med interesse for tortur, en ustabil franskmann (Tom Hughes), en aldrende lokal sheriff (Stephen Rea) og en ung enke (Valerie Pachner). Et minus er at de fleste av disse oppleves underutviklet og bare introdusert for å bli drept, slik at fokuset forblir på den sentrale handlingen rundt Cornelia og Eli.

Spilt inn i Spania, er det visuelle blikket overraskende storslått og fengslende. Samtidig sitter jeg hele tiden med følelsen av at det alltid er potensielle trusler som gjemmer seg like ved, etter hvert som vi runder en ny kilometer.

Kamerablikkets fokusering på rykkende fingre, til raskt vekslende øyne, dytter pulsen opp flere hakk. De mange fastlåste situasjonene som utvikler seg til blodige og voldelige utskytninger mellom heltene og bandittene, er gjennomført med solid koreografi og passende Ennio Morricone-inspirert filmmusikk.  

Dette er en miniserie som kan anbefales til fans av western generelt, men det er verdt å nevne at dette også kan minne om action-eventyr-spillene Red Dead Redemption. Ikke bare i kostymene til Cornelia men interaksjonene med banditter og de mange raringene de to hovedpersonene støter på, er også noe fans av spillene kan kjenne seg igjen i.  

The English er kanskje ikke western som finner opp kruttet på nytt, men den gir nye perspektiver, og det menneskelige dramaet får en viktig plass i fortellingen. Dette handler om både hevn og rehabilitering. Mest av alt får man vist talentene til skuespillere som Blunt og Spencer, takket være Blick sin evne til å insistere på det menneskelige aspektet. 

Hele miniserien The English slippes i sin helhet 11. November på Amazon Prime Video i Norge.

Liker du det du leser? Støtt oss gjerne på Patreon.

For flere anmeldelser og skriverier, følg oss på InstaTwitter og Fjesboka.

Del dette

3 thoughts on “The English: Hevn, kuler og outsiderperspektiv i det ville vesten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA