The Last Duel-skuespiller Jodie Comer til TBA: – Åpenbart hvorfor tematikken er relevant

Foto: Patrick Redmond/ 2021 20th Century Studios.

INTERVJU: Skuespilleren gjør tre ulike tolkninger av samme rolle i Ridley Scotts film om #metoo i middelalderen.

– Dette problemet har ikke forsvunnet enda, og det er noe kvinner fortsatt lider under. Det er åpenbart hvorfor tematikken er relevant, sier Jodie Comer til TBA.

Skuespilleren er kanskje blitt mest kjent for sin hovedrolle i serien Killing Eve. Nå snakker hun om sin nye film, den stjernespekkede The Last Duel, i regi av Ridley Scott, med Ben Affleck og Matt Damon som både manusforfattere og sentrale roller.

Middelalder-sagaen har en tydelig samtidsrelevans og er en adaptasjon av Eric Jagers bok The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France fra 2004. Men selve hendelsen historien er basert på er fra 1386, og handler om den siste gangen en rettsak offisielle ble avgjort ved duell i Frankrike.

Ridderne Jean de Carrouges og Jacques Le Gris møttes i duell etter at Carrouges kone, Marguerite, anklaget Le Gris for å ha voldtatt henne. Men denne duellen ble ikke utført på det grunnlaget du kanskje tror.

LES OGSÅ: Hvor langt har vi egentlig kommet i å forstå alle nyansene av en arbeiderklasse? 

Adam Driver som Jacques LeGris og Matt Damon som Jean de Carrouges. Foto: Patrick Redmond/ 2021 20th Century Studios.

– Bare én sannhet

Vi får se en langhåra Adam Driver i rollen som Le Gris, Matt Damon i hockeysveis som en bitter og stolt Carrouges, og Ben Affleck som klysete og kvinneglad grev Pierre d’Alençon med blondgult bleket hår. Men det er Jodie Comer i rollen som Marguerite som filmen i hovedsak handler om.

Filmen gir et kritisk blikk på patriarkatet på 1300-tallet, og hvordan kvinner bare ble sett på som mannens eiendom: Carrouge duellerer mot Le Gris for å vinne tilbake egen stolthet og ære, ikke konas.

Budskapet tydeliggjøres gjennom å fortelle de samme hendelsene fra tre ulike perspektiver.

– Det var fascinerende, denne ideen med å utforske ulike perspektiver, men vite at til sist er det bare én sannhet og det er fundamentalt. At det er Marguerites versjon av hendelsene som gjengir alt slik ting skjedde, forteller Comer.

SE UTDRAG AV INTERVJUET HER:

LES OGSÅ OPPSUMMERING FRA FILMFESTIVALEN I VENEZIA 2021: Heltens død gir rom for interessante perspektiver

Spiller tre karakterer

– Da vi jobbet med dette, visste vi at vi måtte behandle dette med omhu og sensitivitet. Vi måtte sørge for at dette ble sannferdig og tro mot Marguerite, og hva hennes opplevelse kan ha vært. Det har vært viktig at det var et formål med å skildre voldtektsscenene i storyen slik vi har gjort det.

– Hvordan var det å skulle forberede seg på en rolle som spiller ulikt i de tre ulike versjonene?

– Det var litt vanskelig. Vanligvis når du kommer på et sett vet du hvordan du skal gjøre scenene, du vet hvilke følelser du skal spille ut og hvilke intensjoner karakteren din har. Du er i mindsettet karakteren din er i. Men med Marguerite måtte jeg spiller tre ulike karakterer. Det var en måte jeg ikke hadde jobbet på før, forteller Comer.

– Jeg hadde en forståelse om hva de ulike karakterene tolket i karakteren og hva som trengtes for å fortelle historien på en korrekt måte. Når du først vet hva som er intensjonen, er du mer fri til å leke deg med uttrykket.

LES OGSÅ: Denis Villeneuves Dune: Ikke les denne anmeldelsen

Foto: Patrick Redmond/ 2021 20th Century Studios.

– Viktig og sterk fortelling

Det er første gang Damon og Affleck gjenforenes som manusforfattere siden de skrev manuset til Good Will Hunting. 

De skjønte fort at de ikke kunne skrive flere av scenene selv, og hyret dermed inn manusforfatter Nicole Holofcener til å skrive scenene for Marguerite Carrouges.

– For meg var det viktig at rollen skulle bli oppfattet som et tredimensjonelt menneske, med sine ønsker og begjær, og tanker om hva hun mislikte. Hun skulle være som en ekte person, som hun jo var, forteller hun til TBA.

LES OGSÅ: – Historiene er innimellom så drøye at man må le

Jodie Comer som Marguerite Carrouge. Foto: Patrick Redmond/ 2021 20th Century Studios.

Manusforfatterne Affleck og Damon var entusiastiske om filmens tematikk da den hadde verdenspremiere under filmfestivalen i Venezia i september:

– Denne filmen var veldig interessant for meg først og fremst på grunn av karakteren Marguerite de Carrouges, og hennes eksepsjonelle styrke, uttalte Affleck. 

– Det som var åpenbart for meg da jeg leste boka, var hvor ekstremt viktig og sterk denne fortellingen var, også som et klassisk narrativ: Det å fortelle historien til et menneske som har blitt utsatt for så mye urettferdighet, og som går til ekstreme ytterpunkter og utsetter seg for stor risiko, for å oppnå rettferdighet for dem selv.

– Den handler om en historisk kvinne som sa ifra om en mann som angrep henne. Naturligvis virket dette relevant for Metoo. Dette var en historie som kunne generere empati. 

LES OGSÅ: – Mange av historiene vi har fått som er satt til den tida, er av menn på hesteryggen som sloss

Følg TBA på: Facebook og Instagram

Del dette

5 thoughts on “The Last Duel-skuespiller Jodie Comer til TBA: – Åpenbart hvorfor tematikken er relevant

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kulturplattformen TBA