Tungtvann inntar operaen med et stjernegalleri fra norsk hiphop – og Kringkastingsorkesteret
De nordnorske pionerene markerer 25 år for albumet som en gang for alle viste at det gikk an å rappe på norsk.
Nordnorske Tungtvann var de første som fikk hiphop til å funke på norsk. En påstand Jørgen «Jørg-1» Nordeng og DJ Lars «Poppa Lars» Sandness har fått høre til det kjedsommelige siden debuten i 1999.
I år er det 25 år siden Tungtvann ga ut EP-en Reinspikka Hip Hop, også kjent som den plata som en gang for alle viste at det gikk an å rappe på morsmålet her til lands.
I presseskrivet går Tungtvann selv langt i å underbygge at denne påstanden stemmer:
– Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop. De norske rapperne brukte ikke språket på den samme måten som svenskene gjorde: Som rappet som de snakket. Og det var vel vi noen av de første til å virkelig gjøre. Så vi tar den, sier Nordeng, og legger til:
– Og bruker for alt det er verdt.
Og det er akkurat det som er grunnen til at jubileet ble en så viktig del av det europeiske kulturhovedstadsprosjektet Bodø2024.
– Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger, fortsetter Nordeng.
LES OGSÅ: Jeg skammer meg: Å klassereise i rap
LES OGSÅ: Hvordan påvirker Tiktok fremtidens musikk? Svaret ligger kanskje i Nigerias cruise beat
Fra Petter til Rambow
Feiringen blir også svær: De siste 25 årene med norskspråklig hiphop feires med konsert i den nasjonale storstua. Den 15. september inviteres det til storstilt konsert i Den Norske Opera & Ballett med Kringkastingsorkesteret (KORK) og håndplukkede favoritter fra norsk hiphop.
Nordeng og Sandness har invitert med seg artister de beskriver som «personlige favoritter»: Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow – og selveste Petter Alexis Askergren fra Södermalm, Stockholm, som har hatt stor betydning for skandinavisk og norsk hiphop.
– Det blir en historie hvor vi har tatt utgangspunkt i vår start, og tar med publikum på en reise gjennom de siste 25 årene med artister som på hver sin måte har brukt det norske språket til noe nytt og laget et genuint uttrykk. I nyere tid har norsk hiphop blitt noe skikkelig norsk, og det handler om identitet!
LES OGSÅ: Rap-Norge hedrer Dutty Dior: «Elsker deg lillebror»
LES OGSÅ: Rambow albumdebuterer med mengder av glimt i øyet
LES OGSÅ: Grim Pil – Kong Ødemark – Kapittel I / Musikken som tente oss i 2023
– Aldri vært bedre enn i dag
Den Tromsø-baserte DJ-og musikkprodusenten mener norsk hiphop aldri har vært bedre enn det er i dag.
– En ting er helt sikkert, og det er at det er helt håpløst med voksne folk som sutrer over at alt var bedre før – for det var det ikke, sier han.
At fenomenet hiphop skulle vokse seg så stort, hadde ingen av dem trodd da de begynte å lage musikk sammen på slutten av nittitallet.
– Det var ikke engang gitt at vi kunne leve av det, forteller Nordeng, som forklarer at ambisjonen den gangen simpelthen var å lage noe fett:
– Skape sitt eget uttrykk. Med tiden ble også konkurranseelementet en stor drivkraft: Kom en ny rapper med noe Tungtvann-gutta likte, ville de overgå det. Og slik fortsatte det. Nå er hiphop blitt en av verdens største musikksjangre, og derfor er det kanskje helt på sin plass at det nå inntar operaen.
Sandness og Nordeng forteller at å spille i Operaen med KORK 25 år etter debuten, ville vært helt utenkelig i 1999.
– Vi var definitivt med på å snu, eller å bygge opp statusen blant folk som ikke nødvendigvis var interessert i rap og hiphop – så det skal bli gøy å spille i operaen, forteller Sandness.
– Jeg og Lars kommer fra en tid der hiphop ble sett ned på av sånne type skolerte musikere og proffe folk og sånn: «Yo, yo, snu cappen bak fram – og det er jo artig for ungdommen det her». Det viser jo også litt av utviklingen som har skjedd i verden, at vi føler at vi blir tatt på ytterste alvor, forteller Nordeng.
LES OGSÅ: Hva skal vi med moral i samtidas arbeiderskildringer?
– All musikk handler om å låne
De nordnorske hiphop-pionerene forteller at samarbeidet med KORK har vært fruktbart fra første stund, med gjensidig respekt og enighet om hva konserten skal bli – og på hvilke premisser det skal skje.
Programprodusent i KORK, Gunilla Süssmann forteller at det var enkelt å si ja til forespørselen om Tungtvann-samarbeidet, og trekker spesielt fram viktigheten av å få gatemusikken inn i «finstuen».
– Jeg kommer selv fra den klassiske musikken, men har underveis i dette prosjektet lært at det er helt vanlig blant hiphop-artister å bruke materiale fra store klassiske verk som tema i sine låter. Nå kan vi trekke parallellene fra begge sider inn i operaen, og gjøre et poeng ut av at all musikk handler om å låne og la seg inspirere av hverandre, forteller hun.
Selv om prosjektet er ny mark for flere, har KORK gjort lignende prosjekter tidligere, som samarbeidet med Lars Vaular under TV-aksjonen i 2023.
Süssmann synes det er spennende å sette seg inn i en annerledes sjanger for å finne de rette arrangørene som kan oversette musikken, tidsånden og hele atmosfæren til orkesteret.
– I kraft av oppdraget vårt fra NRK skal vi ikke bare være hele landets orkester, men også hele musikklivets orkester, presiserer hun.
– Jeg håper det blir en helt unik konsert for historiebøkene og som vil svare til Lars og Jørgens forventninger. For det er virkelig de som har stått i bresjen for at man skal få laget et testament over denne historien.
Nordeng og Sandness forklarer at de er vel så mye kuratorer som artister, og understreker at det presenteres et utsnitt av personlige favoritter gjennom 25 år med norskspråklig hiphop-historie.
– Jeg håper det blir en feiring som går ned i minneboka som man kan trekke fram og tenke på i mange år fremover, på hvordan vi viste fram 25 år med norskspråklig hiphop på en bra måte, sier Sandness.
LES OGSÅ: Berlins technoscene offisielt lagt til Unescos kulturarv-liste
Følg oss på Tiktok, Instagram, Bluesky, X og Fjasboka
5 thoughts on “Tungtvann inntar operaen med et stjernegalleri fra norsk hiphop – og Kringkastingsorkesteret”